ANALIZĂ. România, ţintă a destabilizării în războiul informaţional cu Rusia
Principalul scop al Rusiei în zona Mării Negre este
destabilizarea regiunii, iar în războiul informaţional România este o
ţintă puternică pentru împiedicarea alianţelor în înţelegerilor
regionale de securitate, arată o analiză a Foreign Policy Research
Institute (FPRI). Relaţiile cu Republica Moldova şi Ucraina sunt doar
două dintre fronturile în care se manifestă influenţa rusească, iar
pentru ca ţara noastră să reziste acestor atacuri, dar şi prezenţei
militarizate din ce în ce mai active în Marea Neagră, trebuie să vină cu
tehnici de a contracara aceste manipulări, se arată în sursa citată.
„Retorica Rusiei referitoare la scutul anti-rachetă de la Deveselu (care
a transformat România într-o ţintă), la prezenţa militară americană
întărită, precum şi la exerciţiile NATO pe uscat şi pe mare sunt
exemplele perfecte ale tacticilor folosite pentru a creea un mediu în
care „înţelegătoarea" Rusie devine o alegere politică plauzibilă pentru
liderii români", susţine autoarea acestei analize.
Cele mai multe state din sud-estul Europei consideră că Marea Neagră
este cel mai de încredere aliat, chiar mai solid decât ţările
învecinate, iar această atitudine relevă eşecul mai multor iniţiative de
cooperare din regiune. Recent, însă, nici măcar Marea Neagră nu mai
reprezintă un vecin la fel de sigur, mai ales din cauza prezenţei
militare din ce în ce mai accentuate a Rusiei în regiune. Militarizarea
Mării Negre dinspre Rusia dezvăluie astfel două provocări majore pe care
România le întâmpină. Prima ar fi cea referitoare la o Rusie extrem de
insistentă, atât pe plan militar, cât şi informaţional, iar cea de-a
doua, lipsa unui consens între statele care au ieşire la Marea Neagră.
Cea din urmă este complicată şi tacticile utilizate de Rusia, dar şi de
operaţiunile care urmăresc să submineze relaţiile de bună vecinătate,
scrie Corina Rebegea într-o analiză pentru Foreign Policy Research
Institute.
În urmărirea acestui scop, România a militat întotdeauna pentru cooperare regională în zona mai largă a Mării Negre. Dar diversele formate de negociere, unele dintre inclusiv cu participarea Rusiei, precum Organizaţia de Cooperare Economică la Marea Neagră, nu au dat naştere unor iniţiative concrete şi nu au reuşit să aducă pe aceeaşi linie interesele statelor participante. Cel mai recent exemplu este iniţiativa de a consolida o prezenţă navală comună în Marea Neagră prin alăturarea flotelor Bulgariei şi Turciei, propunere care a întâmpinat obiecţii dinspre Sofia. Astfel, nereuşita unei astfel de iniţiative dă seama de relaţiile existente în teritoriu, creând astfel un mediu de neîncredere care face ţările cu ieşire la Marea Neagră să fie mai nesigure.
Situaţia actuală din Marea Neagră este consecinţa strategiei abile a
Rusiei construită pe sistemul „dezbină şi cucereşte", care uzează de
metode agresive şi de putere pentru intimida statele care au ieşire la
mare, astfel că operaţiunile lansate de maşinăria rusească de propagandă
amplifică insecuritatea. Scopul acestui program este slăbirea
consensului referitor la alianţa euro-atlantică, fundaţia stabilităţii
regionale, sporirea animozităţilor şi amplificarea breşelor între
partenerii regionali. Folosind tactici şi reţele informaţionale, Rusia
s-a stabilit ca o putere dornică să corupă, punând la îndoială puterea
transformatoare a UE şi NATO, organizaţiile care au stimulat în ultimii
ani modernizarea şi progresul în regiune.
Din perspectivă românească, ameninţarea în zona informaţională s-a
accentuat de la evenimentele Euromaidanului din Ucraina. Dacă România
doreşte să-şi atingă scopul de a deveni un furnizor de securitate şi un
promotor al democraţiei în regiune, atunci trebuie să fie atentă în ce
măsură eforturile sale sunt slăbite de propaganda rusă şi de tehnicile
de dezinformare folosite de Moscova, se mai arată în sursa citată.
Doctrina militară rusească vede dezinformarea şi propaganda ca parte a
aceluiaşi set de instrumente pentru a se poziţiona într-o zonă de
putere. Europa de Est a devenit un orizont de testare pentru jocuri
strategice şi competiţii pentru percepţia publică şi supremaţie
regională. Transformarea informaţiilor în arme a devenit un instrument
de politică externă foarte agresiv în raport cu ţări ca Ucraina şi
Moldova, dar şi România a fost victimă a acestor tactici. Principalele
scopuri ale Rusiei sunt slăbirea încrederii în instituţiile
euro-atlantice, atât NATO, cât şi UE, şi revigorarea animozităţilor
istorice între statele vecine pentru a face colaborarea din ce în ce mai
dificilă.
Printre instumentele folosite în mod curent se numără reinterpretarea
istoriei, accentul pe slăbiciunea dată de frică şi răspândirea de ştiri
false ori teorii ale conspiraţiei, unele dintre ele referindu-se la
faptul că agenda statelor vestice include scopuri de a transforma ţările
estice în colonii şi de a le folosi pentru a exploata resursele sau ca
pioni în jocurile lor geopolitice. Alte tehnici ar mai include folosirea
poveştilor negative dintr-o ţară pentru a influenţa percepţiile din
alta, valorificarea enclavelor anti-establishment, încurajarea
disidenţilor şi a orientărilor euro-sceptice, dar şi polarizarea
societăţilor deja divizate pe teme precum criza refugiaţilor sau
globalizare. Aceste operaţiuni se ramifică ulterior pe platformele
online şi social media într-un ecosistem al dezinformării în care
elementele se multiplică rapid, creând impresia de credibilitate şi
legitimitate.
Atunci când vine vorba chiar despre Marea Neagră, mesajele venite de la
Kremlin urmăresc să redefinească provocările în materie de securitate.
De exemplu, în media rusească de limbă engleză, NATO este prezentat ca o
organizaţie cu orientare agresivă, în vreme ce despre Rusia se spune că
îşi protejează interesele în zonă. În acelaşi temă, articolele despre
capabilităţile militare detaşate în Crimeea urmăresc intimidarea
vecinilor, în vreme ce poziţiile disidente faţă de NATO (precum
declaraţiile recente ale oficialilor bulgari şi unguri) primesc abordări
pozitive. Aceste tactici alimentează îndoielile referitoare la
intenţiile alianţelor vestice care, potrivit mass-media proruse urmăresc
declanşarea unui nou Război Rece, dar în acelaşi timp vor şi subminarea
suveranităţii statelor estice. Pentru România, în mod special, aceste
strategii construiesc strategia ca ţara să fie portretizată ca o
marionetă a Vestului.
Cum este România afectată de propaganda rusă şi ce efect are asupra securităţii din zona Mării Negre?
Securitatea regională este dată de funcţionarea principiului încrederii,
la fel de important precum capabilităţile desfăşurate. O regiune
fragmentată, cu vecini care nu au încredere unul în celălalt, este mai
puţin probabil să determine proiecte puternice şi o rezistenţă reală la
ameninţările externe. Spaţiul informaţional este un mediu bogat care
susţine şi alimentează suspiciunile şi tensiunea. Din perspectiva
politicii externe a României, influenţa Rusiei şi acapararea sferei
informaţionale poate pune în pericol ţeluri şi relaţii extrem de
importante.
Politica internă a României: În privinţa României,
scopul este acela de a alimenta neîncrederea în democraţia ţării şi de a
pune la îndoială alegerile sale istorice de a se alătura UE şi NATO.
Scopul mai larg al Federaţiei Ruse este acela de a slăbi solidaritatea
transatlantică prin apelul la stimularea opiniei publice negative când
vine vorba de cele două blocuri internaţionale.
Moldova: Legătura istorică şi emoţională între România
şi Moldova a fost întotdeauna o sursă de disensiune în schimburile
diplomatice ale celor două state cu Rusia. În Republica Moldova istoria
comună este folosită pentru a construi imaginea unei Românii
expansioniste care şi-ar dori să ocupe vecinul său de la est. În mod
similar, România este portretizată drept un eşec al integrării europene,
pentru a-i împiedica pe moldoveni să urmeze acelaşi parcurs. În
România, însă, tactica este una opusă. Impulsurile naţionaliste sunt
manipulate în aşa fel încât empatia pe care românii ar putea-o avea faţă
de vecinii moldoveni să fie suficient de puternică pentru ca statul
român să caute reunificarea. O astfel de acţiune ar fi, însă, exact ceea
ce au ruşii nevoie, întrucât aceştia ar avea ocazia perfectă să
intervină pentru a proteja minoritatea rusă ce trăieşte în Republică. O
astfel de mişcare ar conduce, probabil, la un nou potenţial conflict
rece sau poate chiar ar deschide o confrunare militară în estul
Ucrainei.
Ucraina: Când vine vorba de Ucraina, cu care România
are o graniţă comună de 650 de kilometri, relaţiile sunt unele reci, în
mod tradiţional. Acestea au fost amplificate de o dispută teritorială în
Marea Neagră pe marginea Insulei Şerpilor, dar şi de lipsa unui consens
în ceea ce priveşte utilizarea comercială a Deltei Dunării, la care se
adaugă şi o tensiune latentă referitoare la minoritatea vorbitoare de
limbă română din Ucraina. Oricum ar fi, relaţiile bilaterale au devenit
ceva mai constructive după Euromaidan. Anexarea Crimeei a fost momentul
în care România a resimţit nu doar o ameninţare directă la adresa
securităţii sale, ci şi o oportunitate de a se poziţiona drept un
partener cre poate să-şi exporte expertiza în ceea ce priveşte
construcţia democratică şi litera legii.
În orice caz, în spaţiul informaţional, Ucraina este un contraexemplu în
raport cu România. Aşa cum s-a întâmplat în ultimii doi ani, în timpul
protestelor de stradă din Republica Moldova, în timpul recentelor
demonstraţii de stradă, Euromaidanul a fost folosit într-o comparaţie
negativă. Contextualizat drept o ameninţare destabilizatoare,
Euromaidanul şi evenimentele care i-au urmat ar fi trebuit să inspire
teamă moldovenilor şi românilor, iar în cele mai recente demonstraţii de
stradă Kremlinul a mers până într-acolo încât a făcut în mod oficial
apel la calm şi stabilitate în România. Aceste afirmaţii au întărit şi
au readus în atenţie mesajelor propagandei referitoare la riscurile unei
revoluţii.
Rusia: În vreme ce manipularea spaţiului informaţional
poate face cooperarea cu statele vecine mult mai sensibile, cel mai
complicat aspect rămâne relaţia României cu Moscova. Legăturile
diplomatice au fost încordate şi neproductive încă de la căderea
comunismului şi s-au focalizat pe aspecte sensibile pentru România,
precum tezaurul depozitat în Rusia în timpul Primului Război Mondial,
care nu a fost niciodată înapoiat. Principalul obiectiv al Rusiei în
România este nu a fost, însă, influenţarea opiniei publice până
într-atât încât să construiască o atitudine pozitivă. Sentimentul
anti-rusesc este puternic printre români, iar încercarea de a determina o
schimbare de viziune ar însemna o utilizare ineficientă a resurselor.
Cel mult, eforturile ar putea fi canalizate în direcţia prezentării
Moscovei drept o adevărată putere conservatoare şi apărătoare a
tradiţiilor creştine. Oricum ar fi, investiţiile în amplificarea
sentimentelor împotriva Vestului şi a fricii că adâncirea legăturilor cu
NATO şi UE ar pune ţara într-o situaţie în care ar putea fi periclitată
din punctul de vedere al securităţii este un scop mult mai realist
pentru Rusia.
În fapt, recent, retorica Rusiei referitoare la scutul anti-rachetă de
la Deveselu (care a transformat România într-o ţintă), la prezenţa
militară americană întărită, precum şi la exerciţiile NATO pe uscat şi
pe mare sunt exemplele perfecte ale tacticilor folosite pentru a creea
un mediu în care „înţelegătoarea" Rusie devine o alegere politică
plauzibilă pentru liderii români.
Principala întrebare atât pentru România, cât şi pentru statele membre
NATO şi cele învecinate se referă la modul în care ar putea fi obţinută o
strategie funcţională de securitate în Marea Neagră. Componenta
militară este doar o parte a răspunsului, însă. Măsura în care
strategiile informaţionale pot slăbi solidaritatea regională este greu
de cuantificat, dar reprezintă o vulnerabilitate majoră. Guvernele din
zonă, mai ales cel român, trebuie să îmbine o strategie solidă de
apărare cu tacticile care vizează ciclul informaţional. Cu toate
acestea, organizaţii regionale au fost folosite de Rusia ca vehicule
pentru a domina şi a diviza în alte state cu ieşire la Marea Neagră.
Cooperarea regională nu trebuie văzută ca un înlocuitor pentru NATO şi
UE, ci mai degrabă ca o formă de angajament şi solidaritate care i-ar
face pe actori mai puternici.
Necesară este o viziune comună în definirea provocărilor ridicate de
tehnicile de dezinformare. Şi mai greu, însă, apare adoptarea unor
măsuri comune ca replică la propaganda Rusiei, tehnici care să reafirme
beneficiile NATO şi UE, dar şi ale relaţiilor de bună vecinătate.
Uniunea Europeană şi NATO pot pune umărul la acest efort, dar soluţiile
vor trebui găsite, până la urmă, la nivel regional şi naţional.