TANCUL TR 85M1 „BIZONUL". Cum arată tancul pe care Romarm vrea să îl vândă armatei din Columbia
Foto: Mediafax Foto//Octav Ganea
Tancul TR 85M1 este poreclit "Bizonul". "TR" vine de la "tanc românesc", în timp ce "85M1" sugerează că e vorba de un model "modernizat" al mai vechiului model românesc "TR 85" (care, la rândul său, se bazează pe foarte vechiul T 55 sovietic - cifrele "55" vin de la anul fabricaţiei: 1955).
Motorul TR 85M1 este inspirat după un model german mai vechi, cu opt cilindri, de 860 CP (spre comparaţie, ultimul model de tanc german, Leopard, are un motor de 1500 CP). "Bizonul" atinge o viteză maximă de 60 km/h, pe şosea.
Văzut din faţă, singurul semn vizibil al modernităţii "Bizonului" îl reprezintă brâul de oţel care se întinde în semicerc, în jurul turelei. Blindajul suplimentar asigură părţii frontale a turelei o duritate echivalentă unei plăci de oţel de peste 30 de centimetri grosime. Din acest punct de vedere, raportat la cele mai moderne tancuri occidentale - care posedă un blindaj frontal echivalent ca duritate unei plăci de oţel de circa 80 de centimetri -, tancul românesc este catalogat drept un tanc "mediu".
În ciuda faptului că "Bizonul" încă mai cară cu demnitate venerabilul tun sovietic de 100 mm - care popula, odinioară, vechile tancuri T-55 -, tancul bate precis până la 4 kilometri. Şi o face graţie noilor sisteme de comandă a focului. Francezii de la Aerospatiale Matra, Sagem şi Kollmorgen-Artus au avut grijă ca actualii comandanţi de tanc români să dispună de acelaşi sistem de tragere ca cel instalat pe tancurile occidentale Leclerc. "Bizonul" mai ai are un sistem modern de stabilizare electrică a tunului şi o cameră termală pentru comandant, pe care le găsim şi la tancurile moderne. Cel mai modern proiectil perforant cu care trage este de inspiraţie israeliană. "Zboară" cu 1320 m/s şi poate să treacă prin jumătate de metru de oţel.
TANC TR85M1 "Bizonul" Sursa FOTO: Ministerul Apărării
Aventuri în deşertul egiptean
România nu este la prima încercare de a vinde tancuri. Pe la mijlocul anilor '80, egiptenii s-au arătat interesaţi de TR-85-ul românesc. Oameni serioşi, egiptenii au cerut 62 de bucăţi. Românii aveau disponibile doar 42. Ca să iasă la numărătoare, au completat restul de 20 cu nişte tancuri luate de la o unitate militară din Galaţi, cărora le-a dat un strat de "vopsea tropicală" peste vopseaua originală. Tancurile au fost urcate pe vapor şi expediate. Egiptenii au observat însă că, la unele din tancurile recepţionate, sub stratul de vopsea gălbuie se vedea vopseaua veche, de culoare verde-închis.
Cu toate acestea, tancul românesc a intrat în testări lângă Ifuin, în plin deşert, într-un poligon situat la 60 km de Cairo. La o tragere, un proiectil a explodat pe ţeavă, omorând doi membri ai echipajului, un egiptean şi un român. Egiptenii au renunţat la comandă, iar lotul de tancuri a ajuns, în cele din urmă, pe la irakieni. Se presupune că au fost folosite apoi în războiul cu iranienii, dar nu există suficiente informaţii precise legate de faptele lor de arme.
După egipteni, marocanii s-au arătat şi ei interesaţi de TR-ul românesc.
După testări în poligonul Agadâr, marocanii au făcut oferta: voi ne daţi 60 de tancuri, noi vă plătim 50% în bani şi 50% în "fosfaţi". Contraoferta românilor a fost promptă: daţi-ne 100% cash. Înţelegerea a căzut.
TR-85M1 "Bizonul"
Tun: D9 cal. 100 mm
Capacitate penetrare proiectil: circa 50 cm
Capacitate penetrare proiectil: circa 50 cm
Blindaj Maxim (frontal) *: circa 33 cm
Greutate: 50 t
Viteză **: 60 km/h
Greutate: 50 t
Viteză **: 60 km/h
*echivalent placă de oţel la 90 de grade
** pe şosea
** pe şosea
(Mihnea Lazăr)