Google Website Translator Gadget

sâmbătă, 9 aprilie 2011

Mic tratat de -medicina comparata

        In valul turbat, al reformei originale, a intrat iata si sistemul de Sanatate!
 Pana acum,sa fim corecti si sa recunoastem - s-a dat de ceasul mortii(na ,ca am nimerit-o),Raed(olteanul nostru, cu mintea bine mobilata). A mai facut ,una,alta. A facut rost de un elicopter,cateva  fete curajoase si baieti la fel. A bagat notiuni noi in sistemul de sanatate romanesc  bine anchilozat , gen ambulanta aeriana  , interventie rapida SMURD si altele
       Olteanul nostru, cu numele de Arafat, se misca bine,spre stupoarea si nelinistea unora !
      Demersul lui insa, era unul limitat. Domnia sa ,nu avea ca obiectiv, sa faca reforma in sistemul national de sanatate. El, a dorit si spre cinstea sa, a reusit,sa aduca un pic de culoare. Un pic de noutate si dinamism. Un pic de atmosfera militara(sa nu ziceti ca nu-i asa) in acest sistem, mult prea incorsetat in halatul musai alb si stetoscopul atarnat de gat. Sper ,sa faceti un mic  efort si cu ochii mintii ,sa-i vedeti pe tinerii, frumos colorati, cu grade pe umar ,agitandu-se pe langa un elicopter-SMURD
        Pana la REFORMA, mai era insa mult.. Era necesara si musai  o politica guvernamentala. Era nevoie de viziune si de un ministru, desigur.
         Cum suntem o natie, in vinele careia, sangele clocoteste si niciodata nu am avut linistea de a sta pe loc-ganditi-va numai la dansurile populare,calusarii in mod special,si nu trebuie sa spun mai multe.-
                   Am gasit si ministrul potrivit. Potrivit si cu viziune. Ghinion- tot un oltean! Unul Kelem...nu- nu-i asta ,. asta-i parca in alta parte. La cultura..porumbului!. Trebuie sigur sa fie Borbely...Nici asta.! Aaa.. da, asta-i cu rablele.Intre noi fie vorba ,.Borbely e tare. A initiat singurul program guvernamental,care merge ca pe roate. Merge chiar si ..fara roti. Asa mi-am schimbat si eu masina. Drept urmare, domnul Borbely poate candida oriunde. Are votul meu, fara discutie!!
                   Totusi, cine-i la sanatate? Da ce ,mai are vreo importanta?. Important este ca-i oltean, firar al dracului si ca are viziune.
                   Viziunea lui s-a materializat intr-o clipita, cand a spus:                                                                         - RADETI  TOT! Banii trebuie folositi cu cap. Nu in spitalele, pe care nenorocitii de  comunisti(aiurea comunisti) au avut tupeul si nesimtirea sa le imprastie prin tara. Cum adica ?In orice orasel sau comuna mai rasarita, nenorocitii aia -pe care nici nu pot sa-i mai amintesc-sa toarne un spital? Asta-i politica de sanatate ? Acum ,cand suntem integrati pana peste cap si ne iese pe ochi? Noi nu avem bani  pentru campania ce urmeaza(nu va speriati fratilor,nu va bag in nici-un razboi,. e vorba de campania electorala) si voi vreti sa platiti medici si asistente medicale? Le-am aratat directia -mai ceva ca Lenin-Italia,Spania,Franta,Anglia si lumea-i mare.Nu au plecat inca ?Sa le fie de bine.                    Iar voi,care tipati cu hartia in mana,ca vreti spital mai aproape,sa faceti bine -SA NU VA MAI IMBOLNAVITI!!  Asta-i  adevarata politica de sanatate - Daca, totusi se intampla?
          -Daca totusi se intampla,nu-i nici-o problema. Avem spital in ..Austria. Nu ati primit exemplu de la cel mai ridicat nivel?  Mai este si varianta, desigur,de nedorit:- MURITI PE MARGINEA SANTULUI., DE REGULA, IN FATA SPITALULUI CE A FOS INCHIS!-Asta-i important, pentru a va gasi urgent ,elicopterul lui  RAED si a constata DECESUL!
                               Reforma merge inainte. Sunt cautati oamenii cu viziune. De regula sa fie olteni!!

joi, 7 aprilie 2011

Ce nu inteleg profesorii !

 Voi face o distinctie-
    In cele ce urmeaza, nu ma voi referi la invatatori (dascali). Adica, ma voi referi ,dar, doar in preambulul  micii mele disertatii   Invatatorii -mai clar spus -cei care pun creionul in mana elevului, pe la 7 anisori si il duc cu grija, pana incepe clasa a Va , au locul lor bine si clar stabilit, in procesul de instruire si educare, a tinerei generatii.   Acestia, au o misiune si-o responsabilitate, foarte clara,. Munca lor este usor de cuantificat.
        Elevul,ghindocul ,mai mic decat ghiozdanul din spate, trebuie sa invete in cei patru ani ,sa scrie ,sa citeasca si sa socoteasca. Treaba-i foarte clara si nu lasa loc la interpretari.  Ceea ce invata, le este vital necesar, in viata care incepe sa li se astearna in cale. Responsabilitatea invatatorului este mare. Acesta-si merita pe deplin banii si gratitudinea tuturor parintilor . S-ar mai putea spune multe
             Sa vorbim putin insa despre profesori. In mod cu totul deosebit, despre profesorii ciclului liceal!
 Este situatia comparabila cu ce am spus mai sus? Fara teama de a gresi, eu spun ca Nu ,nici vorba.
             Ceea ce invata elevul,sau ceea ce ar trebui sa invete, dupa caz,este de la sine inteles, ca  ar fi necesar sa-i foloseasca in viata.Sa-l ajute sa traiasca,mai pe sleau spus. Se intampla treaba asta in scolile romanesti? Se pare ca nu!
             Daca pana prin 89 iarna, situatia mergea,acum datele problemei s-au schimbat fundamental.
  Fiind un invatamant de tip INFORMATIV. elevul trebuia de voie de nevoie, sa inmagazineze date si informatii diverse. Cele mai multe, nu-i vor folosi la nimic in viata reala. O corectura se impune- :ii vor folosi totusi(unora) la promovarea unui examen ,la admiterea intr-o forma de invatamant superior, bazat tot pe acumularea de date si nu pe crearea de competente.Ajuns,,om cu carte",platit de statul socialist, in virtutea diplomei obtinute si nu in urma rezultatelor activitatii prestate-cu unele mici exceptii- ciclul se reia.
             In momentul de fata ,situatia s-a schimbat total. Peste tot esti intrebat ,ce stii sa faci si mai putin cate diplome ai!
In aceasta situatie se pune intrebarea: a facut invatamantul gimnazial, liceal si universitar, ceva,ca  sa vina in sprijinul elevului? Se pare ca nu ,sau  foarte, foarte putin
             Invatamantul informativ, este atotstapanitor. Crearea de competente si aptitudini practice- nu.
 Fabricile,de diplome(chiar si false) functioneaza ca niciodata.Inflatia de absolventi ,cu studii superioare, este in floare.Asa se ajunge, ca intilnesti taximetrist-absolvent de drept,ospatar-absolvent de politehnica etc
              Pe de alta parte, creste abandonul scolar la diverse trepte.Elevul,pe langa greutatile materiale, percepe timpul petrecut in scoala ,ca timp pierdut. Ce folos ca stie el poezii ,cu toptanul,stie cine, cum si cand a descoperit cosmosul, sau altele .El ,vede ca altul, cu minime cunostiinte de baza ,cu ceva munca si orientare -traieste,face bani, are afaceri.
              E de rau asta? Nu ar trebui sa fie. Fiecare in parte, ar fi necesar, ca in baza cunostiintelor acumulate sa-si produca cele necesare traiului si poate ceva pe deasupra.
                    Cele spuse pana aici, ne intreptatesc sa spunem ca-i nevoie de o reforma radicala in invatamantul romanesc? eu cred ca da . Problema-i cine si cum face aceasta reforma!!
  Sa vorbim putin si de profesori.
         Trebuie sa recunoastem.Boieri inainte de 89,boieri unii si acum. Program de lucru mai mult decat relaxant.-se zice ca patru ore pe zi ar fi muult!  Mergi la zece si esti acasa la paispe, in cel mai rau caz.. De sarbatori obligatoriu in familie fara exceptie. Concediu -destul de gonflat, mai ales vara
          Responsabilitate? Care responsabilitate si pentru ce? Eventual sa aibe grija,  sa nu faca careva streaptis pe catedra (dintre eleve) si apoi sa se mai ia si la o paruiala-totul plasat  pe You-Tube
          Ca nu invata odrasla nimic, sau ca si daca invata, tot degeaba ca nu-i foloseste-ce mai conteaza.
 Numai cine nu a avut copii la liceu, poate sa ma contrazica .
           A aparut insa o problema cu care nu erau invatati inainte de 89-salariile cam mici., mai ales la cei mai tineri in profesie
            Unii striga ca-i musai nevoie de-o reforma  si aici. Cum o vad profesorii? Cum s-o vada! Sa ramana totul cum a fost si cum este ,cu exceptia salariilor-Astea sa se mareasca odata ,de doua ori ,de cate ori s-or putea. Nu am auzit unul, ca ar fi dispus, sa presteze ceva ore in plus.Peste alea patru
             Chiar asa . De ce nu s-a gandit nimeni sa-l plateasca pe don profesor la ora prestata.?
  Sa vezi reforma. Fara efort. Fara sa concedieze guvernul pe cineva. Fiecare don profesor sa-si caute scoala una, doua ,cu care sa incheie contract .Maxim opt ore pe zi,la 2-3 scoli.Cine nu-i apreciat, nu face performanta ,nu are contract si ii liber sa se recalifice. Este ca ar fi simplu?
  Voi incheia cu o mica anecdota-
               In America(desigur) se intalnesc dupa un numar de ani fostii colegi dintr-o clasa. Intalnirea are loc la ferma unuia dintre colegi ,care s-a angajat sa puna la dispozitie:aer curat plus de-ale gurii . Proaspete si ecologice.
               Asa cum se obisnuieste, se ridica pe rand in picioare si fiecare, povesteste ce a realizat in viata
       Unul scrobit :director la o banca mareee.Altul-profesor doctor in praful de pe Luna  si tot asa pana la ultimul, care era gazda si care intamplator, nici nu fusese un elev prea stralucit.
       Acesta, mai timid zice :Apoi, eu- mare lucru nu am facut! . Am facut, doar aceasta ferma, in care produc TOT CE AVETI VOI IN FATA, PE MASA
      PS. Adnotare: Pentru a nu da impresia ca traiesc undeva in padure.....
               Acum aproape 30 de ani am dus copilul in clasa intai. am cunoscut invatatoarea ,care intre timp a ajuns profa de..Romana.Acum este nasa fostului ei elev ,iar noi prieteni buni in tot acest timp. Cumnata mea e profa de fizica si chimie. am avut asemenea discutii si suntem tot prieteni. Stiu ca nu ma refer la persoane  onorabile ca respectivele si multe altele..

luni, 4 aprilie 2011

REFORMA IN ROMANIKA

       In Ro. reforma-i necesara. Este atat de necesara,precum extirparea unui san, in care, s-au descoperit tesuturi maligne.
       Dupa o atare interventie ,o femeie ramane si traumatizata si mutilata . Nu moare. Traieste si poate trai mult timp, dupa.Poate fi, chiar foarte sanatoasa.
       O tara,in speta Romanika ,oare cum ar trebui sa arate dupa o reforma? Traumatizata si mutilata? Reforma poate fi asemuita cu o interventie, prin care se elimina tot ce-i malign in societate.
        Si atunci, cum ar trebui sa arate o tara ,trecand pe sub bisturiul reformei? Paradoxal,dar eu cred, ca nu ar trebui sa fie nici mutilata si nici traumatizata
         Ar trebui sa functioneze mai bine. Fiecare sector in parte si tara in totalitate.Ar trebui sa respire ,sa fie mai sanatoasa . Si cum se vede Romanika,dupa un sir lung de reforme ,care mai de care, mai originale?
         Eu zi ca ,Tot mai mutilata si Tot mai traumatizata.!!
Este suficient,sa faci imprudenta , sa-ti arunci ochii pe ecranul unui televizor. Nu este razboi. Ba dimpotriva ,suntem in cea mai fasta situatie, in ceea ce priveste securitatea nationala.Nu ne-a lovit inca, nicio catstrofa naturala ,sau de alt fel. Cu toate acestea,este Jale mare.!!Peste tot Toata lumea plange. Plang pacientii ,dar plang si cadrele medicale. Plang cadrele didactice,dar plang si elevii ,care trebuie sa faca kilometrii pentru a ajunge la o scoala.Este adevarat ca, mai sunt unii -nu putini, care mai au puterea, sa se aseze la cozi imense ,cu doua zile inainte. Apoi plang, ca pentru un litru de ulei, sau un pumn de zahar, s-au terciuit, mai ceva ca niste animale speriate de pradatori  Si toate asta, in timp ce tara trece printr-un amplu proces de reforme.!! Sau cel putin ,asa se zice. Ni se spune cu obstinatie ca-i bine. Oare, asta trebuie sa fie imaginea binelui?
         Cred ca-i un singur raspuns-; cei care, din intamplare, sunt in situatia de a face Reforma-habar nu au  ce fac!! In acelasi timp - Cei supusi reformelor, habar nu au ce li (ni)se intampla-Credeti Altfel?-------------------------------------