Inventatorii de boli. Cum sunt transformaţi oamenii sănătoşi în cumpărători de medicamente
O
colosală rețea, formată din industria farma, medici plătiți de aceasta
și un lobby agresiv exploatează temerile atavice ale oamenilor, pentru
a-i convinge că sunt bolnavi și trebuie să se trateze.
Cu treizeci de ani în urmă, părea o glumă. În pragul pensionării, Henry Gadsden, managerul colosului farmaceutic „Merck”, se confesa revistei „Fortune”, arătându- şi dezamăgirea că uriaşul potenţial de producţie al firmei sale este destinat doar bolnavilor. El visa ca „Merck” să devină un fel de „Wrigley” şi, după modelul marelui producător şi distribuitor de gumă de mestecat, să „vândă la toată lumea”. Inclusiv oamenilor sănătoşi. Trei decenii mai târziu, visul răposatului Gadsden a devenit realitate.
Fondatorul colosului farma „Merck” visa să vândă medicamente oamenilor sănătoși. Visul i se împlinește.
Cu treizeci de ani în urmă, părea o glumă. În pragul pensionării, Henry Gadsden, managerul colosului farmaceutic „Merck”, se confesa revistei „Fortune”, arătându- şi dezamăgirea că uriaşul potenţial de producţie al firmei sale este destinat doar bolnavilor. El visa ca „Merck” să devină un fel de „Wrigley” şi, după modelul marelui producător şi distribuitor de gumă de mestecat, să „vândă la toată lumea”. Inclusiv oamenilor sănătoşi. Trei decenii mai târziu, visul răposatului Gadsden a devenit realitate.
Fondatorul colosului farma „Merck” visa să vândă medicamente oamenilor sănătoși. Visul i se împlinește.
Viață lungă, boli multe
Strategiile de marketing ale marilor
firme farmaceutice ţintesc din ce în ce mai agresiv către oamenii
sănătoşi. Suişurile şi coborâşurile vieţii devin tulburări mentale;
slăbiciuni sau stări mai proaste, altminteri dintre cele mai obişnuite,
sunt transformate în afecţiuni înfricoşătoare, şi din ce în ce mai mulţi
oameni normali se trezesc bolnavi peste noapte. Într-o carte din 2005,
Selling Sickness. How Drug Companies Are Turning Us All Into Patients,
Alain Cassels (cercetător în politica medicamentelor, la Universitatea
Victoria din Canada) şi Ray Moynihan (jurnalist specializat în Sănătate)
fac o radiografie necruţătoare a strategiilor de marketing cinice,
atunci când nu sunt pur şi simplu criminale, ale producătorilor de
medicamente.
Cei doi cercetători dezvăluie cum, prin
campanii de promovare concertate, industria farmaceutică mondială, cu o
cifră de vânzări de circa 500 miliarde dolari anual, exploatează perfid
temerile cele mai profunde ale omului: de moarte, de şubrezire fizică,
de boală etc.
Pe măsură ce, în țările dezvoltate,
majoritatea locuitorilor se bucură de o viață mai lungă, mai sănătoasă,
mai dinamică, cu atât campaniile publicitare îi bagă în panică pe cei
grijulii cu sănătatea lor. Probleme minore sunt descrise ca tulburări
grave, care necesită tratament imediat. Astfel, timiditatea se
transformă în „anxietate socială”, iar tensiunea premenstruală devine
„tulburare disforică premenstruală”. Simplul fapt de a fi expus la un
risc patologic devine patologie în sine.
Epicentrul acestui tip de comerţ sunt
Statele Unite. Americanii reprezintă 5% din populația lumii, dar primesc
50% din medicamentele prescrise pe glob. Cheltuielile populaţiei cu
sănătatea s-au dublat în ultimii zece ani, din cauză că preţurile la
medicamente cresc dramatic, dar mai ales pentru că doctorii prescriu din
ce în ce mai mult.
Aceeaşi maladie cu altă pălărie
Americanul Vince Parry este un guru al
acestui tip de marketing. Într-un articol intitulat șocant „Arta de a
cataloga starea de sănătate” (The Art of Branding a Condition – în
Medical Marketing & Media, Londra, mai 2003), Parry explică metodele
prin care firmele sale „favorizează crearea” tulburărilor medicale:
● reevaluarea stării de sănătate;
● redefinirea unor boli cunoscute de mult și rebotezarea lor;
● crearea unor disfuncții din nimic;
preferatele lui Parry sunt disfuncţia erectilă, deficitul de atenţie la
adulţi şi sindromul disforic premenstrual.
Cu o sinceritate dezarmantă, Vince Parry
descrie modul în care companiile farmaceutice definesc condiţiile
pentru crearea pieţei pentru produse precum Viagra sau Prozac.
Sub patronajul firmelor de marketing,
experţi medicali şi guru precum Parry se aşază la aceeaşi masă pentru a
descoperi „idei noi despre boli și stări de sănătate”. Totul este ca
acestea să li se prezinte potenţialilor clienţi într-o manieră inedită.
Un raport al Business Insights, destinat
conducătorilor de multinaţionale din sectorul farmaceutic este încă şi
mai clar: capacitatea de „a crea piețe pentru boli noi” se traduce în
cifre de vânzare de miliarde de dolari. Una dintre strategiile cel mai
performante, potrivit raportului, este de a schimba modul în care
oamenii privesc afecţiunile banale. Ei trebuie „convinși” că „probleme
acceptate până acum ca ușoare disconforturi” necesită „intervenția
medicului”. Acelaşi raport are şi o concluzie optimistă pentru viitorul
industriei farmaceutice: „Anii care vor veni vor fi martorii creării
bolilor create de firme”.
Nu a durat mult și profeția s-a împlinit. În 2014, profesorul Philippe Even declara pentru France 4:
„Industria farmaceutică a creat o piață
plecând de la boli care nu există. De exemplu pre-hipertensiunea
arterială, pentru care sunt tratați 1 milion de francezi și despre care
se știe că tratamentele nu aduc nimic”.
Prof. Even, împreună cu prof. Bernard
Debré, publica în 2012 „Ghidul celor 4000 de medicamente utile, inutile
sau periculoase”. Pe fondul scandalului-monstru al medicamentului de
slăbit Mediator și care se estimează că a ucis circa 2000 de persoane în
Franța, lucrarea celor doi s-a vândut ca pâinea caldă. Însă breasla
medicală nu le-a putut ierta încălcarea Omertei: lui Even și Debré li
s-a interzis să profeseze timp de un an.
Racolarea medicilor ca agenţi publicitari
Medicul generalist Des Spencer
povesteşte în British Medical Journal din iulie 2008 cum a fost
contactat pentru a participa la o specializare care ar fi trebuit să
facă din el un expert într-o maladie născocită de imaginaţia industriei.
Universitatea la care preda i-a transmis lui Spence oferta unei firme
în care scria:
„Căutăm lideri de opinie (…)
a căror muncă va trebui să influențeze gestionarea și terapia viitoare
ale disfuncției sexuale feminine (…) prin dorință hipoactivă.”
Firmele care au o boală de inventat
pentru a crea o piaţă pentru un anumit medicament racolează medici pe
care îi folosesc într-o schemă de marketing cu scopuri stabilite
dinainte şi în care slujitorii lui Hipocrate nu au nici un fel de
libertate de mişcare. Totul, evident, în schimbul unor avantaje
financiare, dar şi al prestigiului, notorietăţii, pe care o asemenea
campanie o aduce.
„Experții” trebuie să legitimeze „boala”
Dar, „partea cea mai neplăcută în toată
această poveste”, continuă Spencer, „este lipsa oricărei legitimități
medicale a disfuncției sexuale feminine prin dorință hipoactivă. (…)
Industria trebuie să transforme această disfuncție bănuită, în boală
gravă. Iar pentru aceasta e important să existe o acoperire mediatică,
mărturii ale celebrităților, dar mai ales sacrosancți experți medicali
care legitimează totul. «Experții» estimează că 40% dintre femei
«suferă» de această «boală». Iată un exemplu de simplificare numai bună
pentru a fi citată peste tot!”, conchide medicul din Glasgow.
Impresia de depresie
Numărul persoanelor depresive de pe
mapamond a crescut de șapte ori din 1970 până în 1996, relevă St-Onge.
În Statele Unite, numărul de consultații în urma cărora s-au prescris
antidepresive s-a dublat între 1980 și 1989. O tendință similară s-a
înregistrat în tot Occidentul. Numărul femeilor care iau antidepresive
este triplu față de cel al bărbaților, iar milioane de copii americani
le iau cu regularitate.
Cu toate că antidepresivele nu sunt
indicate în tratamentul depresiilor ușoare la adulți, ele sunt prescrise
masiv. Un „merit” îl au și firmele de lobby care au lansat ideea că
60-70% dintre sinucideri sunt cauzate de depresiile netratate. Potrivit
lui Jean-Claude St-Onge, femeile sunt în mod deosebit vizate de
eforturile de „medicalizarea” a vieții. Altădată, ele mergeau la medic
când erau gravide, acum îl consultă în chestiuni de contracepție și de
menopauză. De altfel, se vorbește deja și de „perimenopauză” (perioada
de dinainte de instalare a menopauzei și până la instalarea acesteia), o
nouă afecțiune care se încearcă a fi popularizată. Ca urmare, femeile
devin mari consumatoare de pastile pe perioade lungi de timp.
Farmacoterapia fricii
Cea mai eficientă strategie de marketing
pentru „vânzarea” bolilor este frica. Pentru a vinde femeilor la
menopauză hormonul de substituţie s-a mizat pe frica de criză cardiacă.
Pentru a vinde părinţilor ideea că cea mai mică depresie necesită un
tratament greu şi îndelungat s-a mizat pe teama de sinucidere a
tinerilor. Pentru a vinde medicamente anticolesterol s-a mizat pe teama
morţii premature. Şi asta în pofida faptului că de multe ori
medicamentele promovate furibund produc efecte inverse celor scontate.
În noul limbaj de marketing se vorbește deja de „farmacoterapia fricii”.
Alături de „disease mongering”, negoţul cu boli.
Prin manipularea medicilor, lobby-urile
au modificat normele analizelor, pentru a crește numărul de pacienți
susceptibili a fi tratați
„Dacă altădată puteam spera să găsim un
tratament pentru fiecare boală, negustorii de sănătate, astăzi, mai mult
ca niciodată, par să vrea a găsi o boală pentru fiecare medicament
fabricat”, constată medicul Martin Winkler în postafaţa lucrării lui
Jorg Blech, Inventatorii de boli.
„Manipulând membrii influenți ai
comunității medicale, lobby-urile industriei farmaceutice au modificat
încet, încet normele anumitor valori biologice (colesterol, tensiune
arterială etc) pentru a obține astfel creșterea numărului pacienților
susceptibili a fi tratați”.
Căci, conchide Winkler, „a-i face pe
niște oameni perfect sănătoși să creadă că trebuie să se îngrijescă pe
viață reprezintă pentru fabricanți o veritabilă rentă viageră”.
Epidemia de marketing
În best-seller-ul Die Krankheitserfinder
(Inventatorii de boli), Jörg Blech, biochimist german, stabilit în
America şi corespondent pentru Der Spiegel, New Scientist şi The
Guardian, explică în ce mod industria farmaceutică în colaborare cu
experţii de marketing a impus scăderea arbitrară a nivelului normal al
colesterolului pentru ca indivizi perfect sănătoşi să devină peste
noapte bolnavi; explică de ce de vreo două decenii femeile la menopauză
sunt terorizate cu spectrul osteoporozei pentru a favoriza vânzările la
medicamentele care ar preveni fracturile; explică tehnicile de
manipulare a opiniei publice cu scopul de a crea o piaţă impresionantă a
pilulelor care tratează impotenţa.
Între 1984 şi 1987, Diagnostic and
Statistical Manual of Mental Disorder (DSM 4), care este biblia
psihiatrilor americani, a introdus 77 de noi boli mentale, scrie Jean-
Claude St-Onge în Reversul pilulei, publicată la Montreal, Ecosociétés,
în 2004. Pentru a introduce aceste noi boli a trebuit schimbată
definiţia bolnavului. Oricine resimte la un moment dat o stare de rău
devine automat bolnav. Şi, bineînţeles, comentează maliţios St-Onge,
pentru fiecare boală există un medicament. Iată câteva exemple de „boli
noi”:
● timiditatea este reciclată sub numele de „anxietate socială”
●naturala regurgitare la bebeluși devine „reflux esofagian patologic”
● omeneasca senescență se transformă în „insufi ciență circulatorie cerebrală”
● până și stresul de la loterie este legat de „traumatismul biletului necâștigător”
În aprilie 2004, o anchetă extrem de
bine documentată şi aprofundată, realizată de Lisa Cosgrove, cercetător
la University of Masachussets Boston, şi publicată în prestigioasa
revistă Psycho-Therapy and Psychosomatics, a demonstrat că mai bine de
jumătate dintre psihiatrii care au lucrat la redactarea DSM 4 au fost
plătiți de firmele care fabrică exact medicamentele care tratează
așa-zisele boli nou introduse în manual.
Sursa: Expunere.com