Inventatorii de boli. Cum sunt transformaţi oamenii sănătoşi în cumpărători de medicamente
Cu treizeci de ani în urmă, părea o glumă. În pragul pensionării, Henry Gadsden, managerul colosului farmaceutic „Merck”, se confesa revistei „Fortune”, arătându- şi dezamăgirea că uriaşul potenţial de producţie al firmei sale este destinat doar bolnavilor. El visa ca „Merck” să devină un fel de „Wrigley” şi, după modelul marelui producător şi distribuitor de gumă de mestecat, să „vândă la toată lumea”. Inclusiv oamenilor sănătoşi. Trei decenii mai târziu, visul răposatului Gadsden a devenit realitate.
Fondatorul colosului farma „Merck” visa să vândă medicamente oamenilor sănătoși. Visul i se împlinește.
Viață lungă, boli multe
Strategiile de marketing ale marilor 
firme farmaceutice ţintesc din ce în ce mai agresiv către oamenii 
sănătoşi. Suişurile şi coborâşurile vieţii devin tulburări mentale; 
slăbiciuni sau stări mai proaste, altminteri dintre cele mai obişnuite, 
sunt transformate în afecţiuni înfricoşătoare, şi din ce în ce mai mulţi
 oameni normali se trezesc bolnavi peste noapte. Într-o carte din 2005, 
Selling Sickness. How Drug Companies Are Turning Us All Into Patients, 
Alain Cassels (cercetător în politica medicamentelor, la Universitatea 
Victoria din Canada) şi Ray Moynihan (jurnalist specializat în Sănătate)
 fac o radiografie necruţătoare a strategiilor de marketing cinice, 
atunci când nu sunt pur şi simplu criminale, ale producătorilor de 
medicamente.
Cei doi cercetători dezvăluie cum, prin 
campanii de promovare concertate, industria farmaceutică mondială, cu o 
cifră de vânzări de circa 500 miliarde dolari anual, exploatează perfid 
temerile cele mai profunde ale omului: de moarte, de şubrezire fizică, 
de boală etc.
Pe măsură ce, în țările dezvoltate, 
majoritatea locuitorilor se bucură de o viață mai lungă, mai sănătoasă, 
mai dinamică, cu atât campaniile publicitare îi bagă în panică pe cei 
grijulii cu sănătatea lor. Probleme minore sunt descrise ca tulburări 
grave, care necesită tratament imediat. Astfel, timiditatea se 
transformă în „anxietate socială”, iar tensiunea premenstruală devine 
„tulburare disforică premenstruală”. Simplul fapt de a fi expus la un 
risc patologic devine patologie în sine.
Epicentrul acestui tip de comerţ sunt 
Statele Unite. Americanii reprezintă 5% din populația lumii, dar primesc
 50% din medicamentele prescrise pe glob. Cheltuielile populaţiei cu 
sănătatea s-au dublat în ultimii zece ani, din cauză că preţurile la 
medicamente cresc dramatic, dar mai ales pentru că doctorii prescriu din
 ce în ce mai mult.
Aceeaşi maladie cu altă pălărie
Americanul Vince Parry este un guru al 
acestui tip de marketing. Într-un articol intitulat șocant „Arta de a 
cataloga starea de sănătate” (The Art of Branding a Condition – în 
Medical Marketing & Media, Londra, mai 2003), Parry explică metodele
 prin care firmele sale „favorizează crearea” tulburărilor medicale:
● reevaluarea stării de sănătate;
● redefinirea unor boli cunoscute de mult și rebotezarea lor;
● crearea unor disfuncții din nimic; 
preferatele lui Parry sunt disfuncţia erectilă, deficitul de atenţie la 
adulţi şi sindromul disforic premenstrual.
Cu o sinceritate dezarmantă, Vince Parry
 descrie modul în care companiile farmaceutice definesc condiţiile 
pentru crearea pieţei pentru produse precum Viagra sau Prozac.
Sub patronajul firmelor de marketing, 
experţi medicali şi guru precum Parry se aşază la aceeaşi masă pentru a 
descoperi „idei noi despre boli și stări de sănătate”. Totul este ca 
acestea să li se prezinte potenţialilor clienţi într-o manieră inedită.
Un raport al Business Insights, destinat
 conducătorilor de multinaţionale din sectorul farmaceutic este încă şi 
mai clar: capacitatea de „a crea piețe pentru boli noi” se traduce în 
cifre de vânzare de miliarde de dolari. Una dintre strategiile cel mai 
performante, potrivit raportului, este de a schimba modul în care 
oamenii privesc afecţiunile banale. Ei trebuie „convinși” că „probleme 
acceptate până acum ca ușoare disconforturi” necesită „intervenția 
medicului”. Acelaşi raport are şi o concluzie optimistă pentru viitorul 
industriei farmaceutice: „Anii care vor veni vor fi martorii creării 
bolilor create de firme”.
Nu a durat mult și profeția s-a împlinit. În 2014, profesorul Philippe Even declara pentru France 4:
„Industria farmaceutică a creat o piață 
plecând de la boli care nu există. De exemplu pre-hipertensiunea 
arterială, pentru care sunt tratați 1 milion de francezi și despre care 
se știe că tratamentele nu aduc nimic”.
Prof. Even, împreună cu prof. Bernard 
Debré, publica în 2012 „Ghidul celor 4000 de medicamente utile, inutile 
sau periculoase”. Pe fondul scandalului-monstru al medicamentului de 
slăbit Mediator și care se estimează că a ucis circa 2000 de persoane în
 Franța, lucrarea celor doi s-a vândut ca pâinea caldă. Însă breasla 
medicală nu le-a putut ierta încălcarea Omertei: lui Even și Debré li 
s-a interzis să profeseze timp de un an.
Racolarea medicilor ca agenţi publicitari
Medicul generalist Des Spencer 
povesteşte în British Medical Journal din iulie 2008 cum a fost 
contactat pentru a participa la o specializare care ar fi trebuit să 
facă din el un expert într-o maladie născocită de imaginaţia industriei.
 Universitatea la care preda i-a transmis lui Spence oferta unei firme 
în care scria:
„Căutăm lideri de opinie (…)
 a căror muncă va trebui să influențeze gestionarea și terapia viitoare 
ale disfuncției sexuale feminine (…) prin dorință hipoactivă.”
Firmele care au o boală de inventat 
pentru a crea o piaţă pentru un anumit medicament racolează medici pe 
care îi folosesc într-o schemă de marketing cu scopuri stabilite 
dinainte şi în care slujitorii lui Hipocrate nu au nici un fel de 
libertate de mişcare. Totul, evident, în schimbul unor avantaje 
financiare, dar şi al prestigiului, notorietăţii, pe care o asemenea 
campanie o aduce.
„Experții” trebuie să legitimeze „boala”
Dar, „partea cea mai neplăcută în toată 
această poveste”, continuă Spencer, „este lipsa oricărei legitimități 
medicale a disfuncției sexuale feminine prin dorință hipoactivă. (…) 
Industria trebuie să transforme această disfuncție bănuită, în boală 
gravă. Iar pentru aceasta e important să existe o acoperire mediatică, 
mărturii ale celebrităților, dar mai ales sacrosancți experți medicali 
care legitimează totul. «Experții» estimează că 40% dintre femei 
«suferă» de această «boală». Iată un exemplu de simplificare numai bună 
pentru a fi citată peste tot!”, conchide medicul din Glasgow.
Impresia de depresie
Numărul persoanelor depresive de pe 
mapamond a crescut de șapte ori din 1970 până în 1996, relevă St-Onge. 
În Statele Unite, numărul de consultații în urma cărora s-au prescris 
antidepresive s-a dublat între 1980 și 1989. O tendință similară s-a 
înregistrat în tot Occidentul. Numărul femeilor care iau antidepresive 
este triplu față de cel al bărbaților, iar milioane de copii americani 
le iau cu regularitate.
Cu toate că antidepresivele nu sunt 
indicate în tratamentul depresiilor ușoare la adulți, ele sunt prescrise
 masiv. Un „merit” îl au și firmele de lobby care au lansat ideea că 
60-70% dintre sinucideri sunt cauzate de depresiile netratate. Potrivit 
lui Jean-Claude St-Onge, femeile sunt în mod deosebit vizate de 
eforturile de „medicalizarea” a vieții. Altădată, ele mergeau la medic 
când erau gravide, acum îl consultă în chestiuni de contracepție și de 
menopauză. De altfel, se vorbește deja și de „perimenopauză” (perioada 
de dinainte de instalare a menopauzei și până la instalarea acesteia), o
 nouă afecțiune care se încearcă a fi popularizată. Ca urmare, femeile 
devin mari consumatoare de pastile pe perioade lungi de timp.
Farmacoterapia fricii
Cea mai eficientă strategie de marketing
 pentru „vânzarea” bolilor este frica. Pentru a vinde femeilor la 
menopauză hormonul de substituţie s-a mizat pe frica de criză cardiacă. 
Pentru a vinde părinţilor ideea că cea mai mică depresie necesită un 
tratament greu şi îndelungat s-a mizat pe teama de sinucidere a 
tinerilor. Pentru a vinde medicamente anticolesterol s-a mizat pe teama 
morţii premature. Şi asta în pofida faptului că de multe ori 
medicamentele promovate furibund produc efecte inverse celor scontate. 
În noul limbaj de marketing se vorbește deja de „farmacoterapia fricii”.
 Alături de „disease mongering”, negoţul cu boli.
Prin manipularea medicilor, lobby-urile 
au modificat normele analizelor, pentru a crește numărul de pacienți 
susceptibili a fi tratați
„Dacă altădată puteam spera să găsim un 
tratament pentru fiecare boală, negustorii de sănătate, astăzi, mai mult
 ca niciodată, par să vrea a găsi o boală pentru fiecare medicament 
fabricat”, constată medicul Martin Winkler în postafaţa lucrării lui 
Jorg Blech, Inventatorii de boli.
„Manipulând membrii influenți ai 
comunității medicale, lobby-urile industriei farmaceutice au modificat 
încet, încet normele anumitor valori biologice (colesterol, tensiune 
arterială etc) pentru a obține astfel creșterea numărului pacienților 
susceptibili a fi tratați”.
Căci, conchide Winkler, „a-i face pe 
niște oameni perfect sănătoși să creadă că trebuie să se îngrijescă pe 
viață reprezintă pentru fabricanți o veritabilă rentă viageră”.
Epidemia de marketing
În best-seller-ul Die Krankheitserfinder
 (Inventatorii de boli), Jörg Blech, biochimist german, stabilit în 
America şi corespondent pentru Der Spiegel, New Scientist şi The 
Guardian, explică în ce mod industria farmaceutică în colaborare cu 
experţii de marketing a impus scăderea arbitrară a nivelului normal al 
colesterolului pentru ca indivizi perfect sănătoşi să devină peste 
noapte bolnavi; explică de ce de vreo două decenii femeile la menopauză 
sunt terorizate cu spectrul osteoporozei pentru a favoriza vânzările la 
medicamentele care ar preveni fracturile; explică tehnicile de 
manipulare a opiniei publice cu scopul de a crea o piaţă impresionantă a
 pilulelor care tratează impotenţa.
Între 1984 şi 1987, Diagnostic and 
Statistical Manual of Mental Disorder (DSM 4), care este biblia 
psihiatrilor americani, a introdus 77 de noi boli mentale, scrie Jean- 
Claude St-Onge în Reversul pilulei, publicată la Montreal, Ecosociétés, 
în 2004. Pentru a introduce aceste noi boli a trebuit schimbată 
definiţia bolnavului. Oricine resimte la un moment dat o stare de rău 
devine automat bolnav. Şi, bineînţeles, comentează maliţios St-Onge, 
pentru fiecare boală există un medicament. Iată câteva exemple de „boli 
noi”:
● timiditatea este reciclată sub numele de „anxietate socială”
●naturala regurgitare la bebeluși devine „reflux esofagian patologic”
● omeneasca senescență se transformă în „insufi ciență circulatorie cerebrală”
● până și stresul de la loterie este legat de „traumatismul biletului necâștigător”
În aprilie 2004, o anchetă extrem de 
bine documentată şi aprofundată, realizată de Lisa Cosgrove, cercetător 
la University of Masachussets Boston, şi publicată în prestigioasa 
revistă Psycho-Therapy and Psychosomatics, a demonstrat că mai bine de 
jumătate dintre psihiatrii care au lucrat la redactarea DSM 4 au fost 
plătiți de firmele care fabrică exact medicamentele care tratează 
așa-zisele boli nou introduse în manual.
Sursa: Expunere.com
Dela pizda la medicamente !
RăspundețiȘtergereDela dat la cioc la tensiune rodicata !
Nicoleta s-a roit .
Cezar s-a inchis in adancimea cea rotunda.
Si plange .
Ca dumnezeu l-a lasat fara minte si pula
Doar cu o pensie de.......
Cacarea lumii!
Ma voi roii si eu.
Recunosc ca am fost atras ca un nebun
De buzele prea primitoare
A mult prea sculativei Nicole
Cur betonat si de vis.
Sper sa apara neasteptat
La New York sau Tokyo.
Recunosc ca am reusit mai totul in viata
Dar Niko.....cur de vis
Mi-a scapat.
Faptul ca esti prims generatie incaltata si puti nasol
RăspundețiȘtergereNu este o scuza.
Au fost si altii care au pornit de jos
Si au ajuns sus.
Tu ai pornit de jos
Si ai ajuns si mai jos
In gaura budei.
Fara Nicole
Si bani de tigari si curve.
Poate intr-un moment de sinceritate
RăspundețiȘtergereExplici
Dece Nicole ti-a dat un sut in cur
Si in locul unde adevaratii barbati
Au coaie.
Poate Nicole
RăspundețiȘtergereSa roit din pulime spre o viata mai buna
Si maner la WC
Vrea apa calda intre picioare
Si vibratii placute spre curul cel betonat.
Nu voi renunta niciodata
RăspundețiȘtergereLa buzele ei prea calde
Si extrem de primitoare
Niciodata!
Poate Nicole
RăspundețiȘtergereSa roit din pulime spre o viata mai buna
Si maner la WC
Vrea apa calda intre picioare
Si vibratii placute spre curul cel betonat.
Sunt doua panuri importante
RăspundețiȘtergerePlanul Marshall pentru Romanis
Si
Pllanul lui Robert
Pentru
Nicole
Si a curului ei
De Vis.
Tigane am ceva treburi ! Ma voi ocupa de tine ..de saptamana viitoare !
RăspundețiȘtergereNico ..iti transmite ...s-o pupi acolo unde nu o vede soarele ..!!!