Google Website Translator Gadget

miercuri, 29 ianuarie 2014

Secretele murdare ale țărilor scandinave. Adevărul din spatele miturilor

Fericirea din Danemarca, restaurantele sale, dramele TV, egalitatea de sexe din Suedia, romanele polițiste, giganții din comerțul cu amănuntul, școlile din Finlanda, bogăția de petrol din Norvegia și cântecele sale ciudate despre vulpi, dar și revenirea spectaculoasă a Islandei de la abisul financiar- toate acestea au creat, de-a lungul timpului, ideea “miracolului scandinavian”. Însă, fiecare parte a acestui puzzle ascunde “secrete murdare”. De exemplu, ce credeți că se ascunde în spatele celei mai fericite țări?
Secretele murdare ale țărilor scandinave. Adevărul din spatele miturilor
The Guardian a spus “de ajuns!”. Țările nordice nu sunt un miracol. În spatele miturilor se ascund “secrete murdare”.
Iată lista “secretelor murdare”, pe țări:
Danemarca
- în spatele fericirii din Danemarca stau antidepresivele. Este țara cea mai fericită, cel puțin în sondaje, dar și țara ai cărei cetățeni iau cele mai multe antidepresive.
- danezii au un nivel ridicat de încredere și coeziune socială, însă, potrivit OECD, ei lucrează mai puține ore pe an decât cea mai mare parte din restul lumii, iar creșterea productivității este îngrijorător de lentă.
- cu toate acestea, după cum scrie cotidianul citat, își permit mese savuroase și pulovere de lână tricotate sau, altfel spus, o viață liniștită, confortabilă și fericită… însă Danemarca are cea mai mare datorie externă privată, de patru ori mai mare decât a Italiei, îndeajuns încât să justifice un avertisment de la FMI; mai mult de jumătate dintre danezi recunosc că-și cumpără produse de pe piața neagră.
- un alt secret murdar este că danezii au a patra cea mai mare amprentă ecologică pe cap de locuitor din lume, chiar și înaintea SUA.
- cotidianul citat a mai scris că marea nouă serie de drame, ‘Arvingerne’, este uimitoare, însă danezii au rămas în prime-time cu episoade vechi din Midsomer Murders și documentarele cu privire la bunăstarea porcilor…
- au cele mai mari impozite din lume și al șaselea cel mai mare salariu. Ei lucrează trei zile și jumătate pentru stat și o zi și jumătate pentru ei;
- în ceea ce privește cele mai bune servicii publice, cel de învățământ este în urma Marii Britanii și nici cel de sănătate nu o duce mai bine: danezii au cele mai mari rate de cancer de pe planetă.
- nici egalitatea economică nu mai este ce a fost; Danemarca devine o țară divizată, proporția de oameni sub pragul de sărăcie s-a dublat în ultimii zece ani.
- un alt adevăr murdar este că danezi sunt șovini.
Norvegia
- lumea întreagă a fost cutremurată de atacul lui Anders Behring Breivik, în anul 2011. Au fost 92 de morți, în urma celor două atacuri (la Oslo şi pe insula Utoeya). Însă, partidul anti-islamist, în care Breivik era membru, după atac, a obținut un procent spectaculos: 16,3% la alegerile generale, suficient pentru ca partidul să facă parte dintr-o coaliție guvernamentală pentru prima dată în istorie.
- în 2013, Norvegia a înregistrat un număr record de cereri de azil, însă a acceptat mai puțin de jumătate, adică 5.000. În comparație, Suedia a acceptat, doar din Siria, 9.000.
- în ceea ce privește bogăția în petrol, jurnalistul Simon Sætre avertizează că lobby-ul puternic “îi izolează și face țara asocială”. El susține că norvegienii, care au bani din petrol, muncesc mai puțin, se retrag mai devreme și spun frecvent că s-au îmbolnăvit. Dacă guvernele anterioare au controlat cheltuirea veniturilor din petrol, actualul guvern are tendința să o “răsfețe”, ceea ce ar duce la boala olandeză.
Islanda
- The Guardian a avut de scris doar atât: 320.000 de oamenii se agață de această piatră de nelocuit, care-ți taie răsuflarea, aflată la limită în Atlanticul de Nord. Mai multă atenție doar îi va încuraja.
Finlanda
- în timpul verii- țânțari, în timpul iernii- îngheț;
- “asta presupunând că nimeni nu te împușcă sau că nu te împuști singur” sau, altfel spus, Finlanda este a treia țară din lume în ceea ce privește dreptul de proprietate a unei arme, are cea mai mare rată de crimă din Europa de Vest, dublu față de Marea Britanie, și cea mai mare rată de suicid din toate țările nordice.
-  cu Nokia devorată de Microsoft, Finlanda este mai dependentă decât oricând de vânzarea de hârtie… cea mai mare parte ajunge la baronii porno din Rusia.
- Finlanda nu mai este nici “superputerea de învățământ a Occidentului”, așa cum era faimoasă, din cauza mai multor incidente nefericite:  incendierea unei catedrale, uciderea mai multor elevi.
- în ceea ce privește conversațiile, finlandezii preferă “să fie întotdeauna singuri”, așa că nu este cazul să vă așteptați la o primire călduroasă, la un zâmbet cald și la o conversație sclipitoare; ei sunt imaginea a ceea ce se numește “reticent”.
Suedia
- orice am spune despre suedezi pălește în fața descrierii făcute chiar de ei compatrioțiilor: invidioși, rigizi, harnici, iubitori de natură, liniștiți, sinceri, necinstiți,  xenofobi;
- suedezii sunt adepții izolării unii de alții; de exemplu, ei ar face orice pentru a nu împărți liftul cu un străin;
- șomajul în rândul tinerilor este mai mare decât în Marea Britanie și mai mare decât media UE;
- integrarea este o provocare în curs de desfășurare, iar partidele de dreapta câștigă tot mai mult teren. Un purtător de cuvânt pentru democrații din Suedia, care are un nivel record de 10% în sondajele de opinie, a insistat că “imigranții sunt mai predispuși la violență”… iar Suedia a fost una dintre țările cele mai însetate de sânge ale mileniului trecut.
Toate aceste descrieri ale “secretelor murdare” ale țărilor nordice se vor regăsi în cartea “The Almost Nearly Perfect People – The Truth About the Nordic Miracle (Jonathan Cape)”, de Michael Booth, care va fi publicată în 6 februarie.

duminică, 26 ianuarie 2014

Știrea principală

Fost pilot: Ajuns în Apuseni, Iovan era condamnat la prăbușire. De Ce nu a întors avionul la apariția givrajului

Pilotul Valentin Vasilescu consideră greșită teoria prodecanului de la Inginerie Aerospațială. Conf. dr. Octavian Pleter susține că Adrian Iovan ar fi avut suficient timp să întoarcă avionul la Sibiu, după ce a început givrajul, evitând astfel prăbușirea. Vasilescu opinează că profesorului îi lipsește experiența de zbor și pleacă de la o premisă greșită. Vasilescu se mai întreabă cine are interesul de a stârni confuzie în rândul publicului.
Fost pilot: Ajuns în Apuseni, Iovan era condamnat la prăbușire. De Ce nu a întors avionul la apariția givrajului
Traseul pe care ar fi trebuit să-l parcurgă Avionu BN-2 de la București la Oradea și locul în care a aterizat forțat.
Imagine prezentată de Valentin Vasilescu
În condițiile în care decolarea a avut loc la orele 13:35, de pe Aeroportul Internaţional Aurel Vlaicu Băneasa, Valentin Vasilescu scrie în Vocea Rusiei:
Pentru a apare givrajul trebuie să existe apă (nori, ceață) care să înghețe pe fuselaj, fenomen care se petrece la temperaturi foarte scăzute. ”Temperatura la care avionul BN-2, pilotat de Iovan şi Petrescu, a survolat aerodromul Sibiu a fost de -5, -6 grade Celsius, temperatură care nu punea probleme legate de givraj, în eventualitatea că acesta ar fi avut condiţii de apariţie. Norii nu erau nici ei compacţi, neexistând niciun indiciu că din ei ar fi căzut precipitaţii, aşadar nici vorbă de givraj pe tronsonul Bucureşti-Sibiu, adică pe 50% din traiect”, arată Vasilescu, folosind hărțile meteo disponibile.
Fost pilot: Ajuns în Apuseni, Iovan era condamnat la prăbușire. De Ce nu a întors avionul la apariția givrajului
Imagine prezentată de Valentin Vasilescu
A fost informat Iovan despre frontul noros spre care se îndrepta?
Vasilescu susține că în absența vântului puternic nu aveau cum să se schimbe dramatic condițiile meteo. ”La Sibiu vântul era aproape nul, iar repartiţia termică până în apropiere de Alba Iulia era una normală, spune Vasilescu. Aşa că nu exista niciun motiv de îngrijorare a echipajului, în ceea ce priveşte de givrajul, odată cu începerea survolării munţilor Apuseni.
Schimbarea situaţiei meteo nu putea surveni decât după parcurgerea unei porţiuni din acest ultim tronson: Alba Iulia-Oradea. De pe harta de la orele 14:41 (moment în care avionul BN-2 se apropia de verticala Sibiu) configurată de radarele meteorologice se observă apariţia unei formaţiuni noroase, bogată în precipitaţii (în culoarele verde şi albastru) aflată atunci pe aliniamentul Brad, Beiuş, Zalău, Huedin, Cluj Napoca, Târgu Mureş şi care se deplasa spre sud, spre munţii Apuseni, în timp ce avionul BN-2 pilotat de Iovan se apropia de Alba Iulia pentru a-i survola. Oare despre acest lucru a informat cineva echipajul? Avertizându-l că de la decolarea care avusese loc la 13:35, după o oră şi jumătate de zbor pe traiect, situaţia meteo deasupra Apusenilor evoluase, putând pune avionul în pericol?”.
Orice ar fi decis pilotul, avionul nu mai putea rămâne în aer
Pilotul Vasilescu susține că orice decizie ar fi luat Iovan, o aterizare forțată nu mai putea fi evitată, după ce a trecut de Alba Iulia. ”Odată cu survolul munţilor Apuseni, echipajul avionului BN-2 s-a aflat în punctul din care nu mai avea întoarcere. Să reruteze avionul spre Cluj sau Câmpia Turzii? Fiind la jumătatea distanţei între Alba Iulia şi Oradea, era acelaşi lucru, tot pe deasupra munţilor urma să zboare şi prin aceleaşi condiţii meteo. Să se întoarcă la Alba Iulia, ca să aterizeze la Sibiu sau Târgu Mureş? Cu acelaşi rezultat ca şi în cazul Clujului sau Câmpiei Turzii”, scrie Vasilescu.
Fost pilot: Ajuns în Apuseni, Iovan era condamnat la prăbușire. De Ce nu a întors avionul la apariția givrajului
Imagine prezentată de Valentin Vasilescu