De la fondul Antonescu la conturile lui Ceauşescu
Autor: Ion Cristoiu | 
Răsturnările de regim – cel puţin în România – scot la  suprafaţă „băieţi deştepţi“, iuţi la minte, dar şi iuţi de mână, care,  simţind mirosul banilor rămaşi fără stăpân, se grăbesc să şi-i  însuşească. E ceea ce s-a întâmplat după Lovitura de stat de la 23  august 1944 cu Fondul Antonescu şi, după Lovitura de stat din decembrie  1989, cu conturile lui Ceauşescu.
  25 decembrie 1989, dimineaţa. Târgovişte, Cazarma Unităţii Militare  01417. Procesul Ceauşescu. Acuzarea găseşte de cuviinţă să lanseze un  nou atac: „Să spună inculpatul Ceauşescu Nicolae, contul din Elveţia”.Cei doi, Nicolae şi Elena Ceauşescu, par perplecşi. Sau, poate, mai ştii?, chiar sunt perplecşi:
„Elena Ceauşescu:
— Ce cont?! (bate cu mâna în masă, sfidător, apoi fluturând palma în aer). Dovada! Dovada!
Preşedintele:
— Dovada! O să se aducă şi dovada!
Nicolae Ceauşescu:
— Nu există nici un cont al nimănui şi în ceea ce priveşte  banii, arată cât de falşi, ce provocatori au făcut lovitura de stat...”.
  Acuzarea, întruchipată de Dan Voinea, nu se împiedică de astfel de  fleacuri precum aducerea dovezilor. Merge mai departe. Merge mai  departe, în negare categorică, şi Nicolae Ceauşescu:
„Acuzarea:
  — Rugăm să întrebaţi inculpatul dacă nu a deschis vreun cont şi nu  există pe numele domniei sale şi poate nu a existat, dar dacă totuşi,  contul există pe numele domniei sale, e de acord să declare că îl lasă  să vină în ţară pentru statul român în Banca Naţională?
Nicolae Ceauşescu:
— O vom discuta în Marea Adunare Naţională...
Acuzarea:
— Acum, să ne răspundeţi dacă este de acord ca aceşti bani să vină statului român. Acum, să ne răspundă.
Nicolae Ceauşescu:
— E o provocare ordinară!...
Elena Ceauşescu:
— Ce insinuări!”
  Aparent absurd, dialogul îşi trage seva din chiar Actul de acuzare. Cel de-al cincilea punct sună astfel: „Încercarea de a fugi în străinătate pe baza unor fonduri de peste un miliard de dolari depuse la bănci în străinătate”.
  Deşi Procesul n-a dovedit nimic, sentinţa „obligă pe inculpaţi să  restituie statului român toate sumele de bani, metale preţioase şi orice  alte valori depuse de aceştia, sub orice sume, la bănci străine sau la  alte instituţii ori persoane din străinătate”.
  A fost acest moment punctul de plecare al unei isterii de câţiva ani,  ale cărei ecouri mai răsună şi azi, ca strigătul unui turist năuc în  peşterile declarate monument al naturii. Isteria zisă şi conturile lui  Ceauşescu.
  S-au deschis şi s-au plătit anchete pentru a le descoperi. S-au dat  interviuri şi s-au scris cărţi. S-au dus polemici şi s-au declanşat  procese. Dar, mai ales, s-au făurit zvonuri despre care observatorii  străini declară că ţin locul ştirilor exacte. Au circulat şi mai circulă  şi azi istorii despre securişti care au ajuns, din simpli ofiţeri,  multimiliardari, punând mâna pe banii lui Ceauşescu; despre un carneţel  pe care El sau Ea l-ar fi avut şi care le-a fost luat de Victor  Stănculescu; despre bani care ar mai sta şi azi, la răcoarea sipetelor  blindate, în băncile din Elveţia. Poveşti alimentate de alte poveşti.  Cum ar fi cele spuse seară de seară la clăcile numite talk-show-uri, de  către cei implicaţi în rătăcirile lui Ceauşescu, de la mărire la  plutonul de execuţie. Zarva n-a dus la niciun rezultat. N-am făcut până  acum, la 22 ani de la implozia regimului Ceauşescu, niciun pas în plus  faţă de fantasmagorica discuţie din odaia de la Târgovişte. Nu ştim  dacă, într-adevăr, conturile Ceauşescu au existat. Nu ştim – dacă  povestea e reală – cine şi cum a pus mâna pe ele. Vom şti vreodată  adevărul despre conturile lui Ceauşescu? Dacă ele au existat, mai mult  ca sigur, da. Nu acum, nu peste un an sau doi, ci peste vreo 35 de ani  de la căderea lui Ceauşescu. Asta deoarece, despre o altă afacere cu  conturi peste hotare, depuse de un Conducător al României şi sustrase de  şmecheri, am aflat adevărul în timpul din urmă. E vorba de Fondul  Naţional al Mareşalului Antonescu.
Un interogatoriu care arată că anchetatorul ştie ceva
  14 aprilie 1946.La interogatoriul din subsolul Ministerului de Interne,  fostul şef al SSI, Eugen Cristescu, îi povesteşte anchetatorului Zelea  cum a vrut să plece din ţară, după ce s-a prins de Lovitura de Stat de  la 23 august 1944: „Noi ne temeam de armata rusă. Aveam asigurate  vizele de intrare în Elveţia, deoarece, mai multe luni de zile înainte,  Mihai Antonescu întocmise o listă cu 200 de oameni, printre care figurau  şi eu şi Tobescu, şi g-ralul Vasiliu”. Zelea e scurt şi, prin asta, eficient:„Unde se poate găsi lista?” Nu-ţi  poţi da seama dacă ştie ceva, sau dacă întreabă aşa, într-o doară,  numai ca să umple golul unui taifas. La o adică, pare valabilă prima  ipoteză. Răspunsul lui Eugen Cristescu e un argument în acest sens: „Lista se poate găsi la Stănescu, la Ministerul de Externe”.
  „Neplăceri” e un eufemism. Era vorba de ruşi, se înţelege. De altfel,  în dactilograma adusă lui Mihai Antonescu spre corectare, aşa se şi  trecuse „de ruşi”. Din motive care ne scapă, interogatul taie cuvântul  „ruşi”, scriind peste el cuvântul „neplăceri”.
  Până la sfârşitul acestei şedinţe, chestia cu lista nu mai revine în  discuţie. Interogatoriul de a doua zi, din 15 aprilie 1946, are loc  seara. El debutează cu o întrebare precisă, pusă de un detectiv care  ştie despre ce-i vorba, dar care ţine, totuşi, ca acuzatul să-i  confirme: „V-aş ruga să-mi spuneţi ceva în legătură cu fondurile speciale, pe care le-a trimis în Elveţia Mihai Antonescu”. Răspunsul  lui Eugen Cristescu ne dezvăluie că Zelea (tot el anchetează) nu  ridicase aşa, de florile mărului, problema fondurilor. Era, într-un fel,  continuarea discuţiei despre lista celor 200:„Ştiu că a trimis în  Elveţia nişte bani pentru întreţinerea acelor persoane de care v-am  vorbit. Aceşti bani, cred că i-a trimis, o parte, pe numele lui Pella şi  altă parte sub alte nume. Când am fost la Olăneşti, a fost şi Stănescu,  şi discutase cu el, în parc, despre trimiterea unor bani în Elveţia”.
Ce spune pârâtul Mihai Antonescu
  Despre listă, despre fondurile speciale nu se mai suflă un cuvânt la  interogatoriile luate mai departe lui Eugen Cristescu. Acuzatorii  publici şi-au dat seama că enigma poate fi dezlegată doar prin  interogarea lui Mihai Antonescu. Pe 16 aprilie 1946, locul lui Avram  Bunaciu la anchetarea lui Mihai Antonescu e luat de numitul Zelea.  Interogatoriul debutează cu problema negocierilor pentru încheierea  Armistiţiului. Ca şi cum şi-ar fi amintit brusc, venind vorba de  misiunile lui Constantin Vişoianu şi Al. Cretzianu la Ankara, Zelea sare  la un alt subiect: „Vreau să trec la o altă chestiune. Geneza  listei celor 200 de intelectuali şi militari care trebuiau să plece în  Elveţia într-un moment mai greu”. Numitul Zelea e angajatul unui  regim care supravieţuieşte numai şi numai datorită ruşilor. Explicabilă  graba cu care apelează la sintagma „într-un moment mai greu”, când, de fapt, trebuia să spună „în momentul în care veneau ruşii”.  Aceasta deoarece din răspunsul lui Mihai Antonescu se desprinde  imaginea unui plan temeinic pus la cale de Mareşal şi de Mihai Antonescu  pentru a salva elita românească de la distrugerea fizică şi morală de  către invadatorul din stepele Kalmâcului.
  Stănescu e directorul Contabilităţii din Ministerul Afacerilor Străine.  Contrazicându-l pe şeful SSI, Mihai Antonescu neagă existenţa unei  liste finale: „O listă definitivă nu s-a întocmit, precipitarea evenimentelor a împiedicat aceasta“.
Enigma listei
  A fost sau nu o listă a celor 200 de intelectuali? Mihai Antonescu declară că „nu s-a întocmit o listă definitivă“.  Personalităţi din exil susţin că o astfel de listă a existat. Pe fondul  discordiei iscate în exil de chestiunea Fondului, Florin C. Zaharia  adresează în 16 februarie 1950 o scrisoare lui Constantin Vişoianu şi  Alexandru Cretzianu. Epistola invocă un Plan al guvernului antonescian  de salvare a elitei româneşti: „În vara anului 1944, armatele  sovietice invadaseră teritoriul României. Înfrângerea Germaniei şi cu  ea, a ţării noastre, era o groaznică certitudine. Devenea inevitabilă  instaurarea unui regim de ocupaţie sovieto-comunistă, cât şi represiunea  pe care acest regim urma s-o aplice armatei şi, mai cu seamă, claselor  intelectuale şi burgheze, conducătoarele ţării. Lichidarea  intelectualităţii noastre era de neânlăturat, ea fiind regula  implacabilă a comunismului, acolo unde-şi propune să se instaleze şi să  dureze. Planul din 1943-44, ca măcar o mică parte din intelectualitatea  românească să fie salvată de la acest dezastru, a fost deci urgentat.  Iniţiativa acestui plan aparţinea cercurilor superioare ale ţării şi  guvernului însuşi (prin vicepreşedintele Consiliului de Miniştri,  defunctul Mihai Antonescu). În cadrul acestui plan, trebuiau să fie  scoşi din ţară, în Elveţia, un număr de intelectuali notorii din  principalele domenii ale ştiinţelor economice, intelectuali care,  împreună cu cei selecţionaţi dintre intelectualii aflaţi deja în  străinătate, să reunească cam 100 de persoane. (…) În urma  consultaţiilor făcute cu universităţile, Academia Română, cu  principalele barouri din ţară, Banca Naţională a României etc., s-a  alcătuit primul tablou de intelectuali români din ţară şi din  străinătate. Acest tablou, expresie după cum se vede a unei perfecte  obiectivităţi în alegerea persoanelor din partea unor foruri  nepreocupate decât de realizarea unui gând de nobil şi patriotic interes  naţional, a fost remis cu instrucţiuni de execuţie, într-o şedinţă  secretă de 15 persoane, prezidată de dl. C. Angelescu, la BNR, în iulie  1944, ministrului nostru de la Berna, aflat special la Bucureşti.“
  Florin C. Zaharia susţine că şi el se afla pe listă, printre primele  nume. Din câte se vede, Florin C. Zaharia e interesat în a vorbi de  existenţa unei liste. E greu de crezut că Mihai Antonescu avea motive să  mintă. Nici nu şi-ar fi putut permite. O asemenea listă, dacă ar fi  fost aprobată oficial, la nivelul Mareşalului adică, ar fi rămas în  Arhive şi-ar fi fost descoperită de comunişti. Mult mai sigur e că s-au  dat paşapoarte cu aprobarea lui Mihai Antonescu în funcţie de  solicitări, de insistenţe, de pile şi, mai ales, de noroc. Luând în  considerare şi mărturia lui Eugen Cristescu, presupunem că la Ministerul  de Externe exista o listă cu personalităţile cărora trebuia să li se  dea viză. Nu era însă vorba – repetăm – de o listă aprobată oficial, ca o  parte a Planului. Stenograma interogatoriului la care e supus Mihai  Antonescu dezvăluie că acuzatorul public nu era interesat atât de Listă,  cât mai ales de sumele de bani puse deoparte de guvernul Antonescu  pentru a asigura viaţa şi activitatea elitei româneşti plecate în exil.  Fiind vorba de un acuzat pe cale de a fi adus la Tribunalul Poporului,  Zelea vrea să afle dacă nu cumva Mihai Antonescu şi-a însuşit din aceşti  bani ai statului român.
Paşii făcuţi pentru concretizarea Planului
„Pentru audienţa ce am cerut preşedintelui de Consiliu sunt  necesare preciziuni relativ la numărul şi categoria persoanelor  (universitari, membri ai Academiei etc.) ce urmează să vină aici.“
  Cea de a doua – nr. 1230 – confidenţial, din 13 iulie 1944, dă seamă de demersurile întreprinse: „În  absenţa preşedintelui Salazar, am văzut pe ambasadorul Sampayo,  Secretarul general al Ministerului Afacerilor Externe. Domnia Sa era la  curent cu chestiunea; mi-a spus că, principial, Portugalia nu a refuzat  de a examina în spiritul unei largi înţelegeri cazurile ce se prezintă,  în special pentru refugiaţii politici sau pentru cei care sunt supuşi  unor tratamente speciale. În ce priveşte cazul prezentat de noi, putem  conta pe cea mai mare bunăvoinţă, însă ne roagă să nu pierdem din vedere  că preşedintele Salazar este ţinut în rezolvarea acestui caz să observe  anumite considerente rezultând din poziţia politică a Portugaliei. Că,  în orice caz, urmează să prezentăm o listă nominală de ce persoane ar  urma să vină, calitatea ce o au, situaţia etc., după care se va da un  răspuns definitiv. Transmiţându-vă cele de mai sus, rog a-mi trimite  preciziunile cerute, impresia mea fiind că guvernul portughez nu va  putea admite intrarea în Portugalia decât a unui număr restrâns de  persoane. Semnat: V. Cădere“.
  Peste două săptămâni şi ceva, la 29 iulie 1944, Telegrama cifrată nr.  267/1313, semnată de Victor Cădere, ambasadorul nostru în Portugalia,  confirmă acceptul lui Salazar în privinţa personalităţilor din România: „Secretarul  general al Ministerului Afacerilor Externe portughez îmi comunică  astăzi că preşedintele Salazar este de acord să permită intrarea în  Portugalia a unui număr restrâns de personalităţi intelectuale;  bineînţeles că aceste persoane nu vor putea dezvolta aici nicio  activitate politică. Venirea şi fixarea lor în Portugalia trebuie să se  facă cu cea mai mare discreţie şi nu mai mult de doi sau trei odată,  pentru a nu atrage atenţiunea. Întreţinerea lor trebuie asigurată de  guvernul român direct, prin mijloace bancare obişnuite şi în afară de  concursul oficialităţilor. Ar fi de dorit să se comunice în prealabil  lista. Semnat: Cădere“.
  Două dintre capitalele de ţări neutre – Lisabona, cu acceptul lui  Salazar, şi Berna, după ce Mihai Antonescu i-a bătut ambasadorului  elveţian cu pumnul în masă – sunt de acord să primească în exil  personalităţi din elita românească. Nu ştim ce s-a întreprins, dar mai  ales ce s-a decis, în cazul Ankarei şi al Madridului. Întocmirea listei  şi obţinerea acceptului din partea statelor neutre sunt doar două dintre  momentele „Planului de salvare a elitei româneşti”. Al treilea  – şi poate cel mai important – e cel al obţinerii banilor, care urmau  să asigure personalităţilor condiţii de viaţă şi activitate în exil.Şi  în acest caz se procedează în mai mulţi paşi. În 1943-1944, trimiterea  şi plasarea banilor în străinătate nu erau o treabă simplă.
Se apelează la Fondurile Speciale
  Mărturia lui Mihai Antonescu la interogatoriu arată că, la început,  banii pentru viitorii exilaţi s-au obţinut din fondurile speciale pentru  legaţiile din străinătate: „S-au creat fonduri la legaţiile din  Berna, Ankara, la Madrid şi la Stockholm, prin transformarea în valută a  disponibilului în lei al Ministerului de Externe, fond special pentru  legaţii în străinătate“. Mihai Antonescu va folosi apoi şi fondurile speciale de care dispunea ca ministru:„Ca  urmare, am dat dispoziţii să se verse Băncii Naţionale fondurile  speciale, de care dispuneam eu ca ministru, fonduri secrete, pentru a se  acoperi cu ele contravaloarea lui, a disponibilului ce se va crea la  Ankara, Stockholm, Lisabona, Madrid şi Berna cu acest scop – cu scopul  arătat.“
  Acrobaţiile financiare ale vicepreşedintelui nu sunt suficiente pentru a  asigura sumele cerute de întreţinerea celor 200 de personalităţi  exilate. Personalităţile presupuse au nevoie de bani şi pentru  activităţile publice din afara ţării. Potrivit lui Mihai Antonescu,  problema e adusă la cunoştinţa Mareşalului, care intră în joc: „Ulterior,  mareşalul Antonescu, fiind el însuşi solicitat de aceleaşi persoane, de  unele persoane, unele dintre acelea care mi se adresaseră şi mie, ca să  se creeze un fond în străinătate, a discutat din nou cu guvernatorul  Băncii Naţionale, apoi cu ministrul de Finanţe din acea vreme şi  administratorul Băncii Naţionale Române, d-l Romniceanu, şi Victor  Bădulescu“.
  Pe măsura scurgerii timpului se afirmă tot mai puternic problema  banilor necesari personalităţilor care urmau să reprezinte ţara în exil.  Cum ducerea aurului în Elveţia avea nevoie de aprobarea nemţilor, se  ajunge la o soluţie de mijloc: „În această vreme, «tezaurul»  rămânând în ţară, B.N.R. dispunea în Elveţia de importante  disponibilităţi de aur, care, cum am spus, porniseră din ultimele  vărsări germane, pentru care eu am stăruit mergând până la oprirea  oricăror exporturi în Germania (…)“.
  Cele 20 de milioane de franci elveţieni despre care vorbeşte Mihai  Antonescu la interogatoriu sunt echivalentul aurului depus de nemţi în  Elveţia drept plată pentru exporturile româneşti în Germania: „Apoi  faţă de imposibilităţile practice, s-a hotărât menţinerea în Elveţia a  unei părţi din aurul obţinut de la germani în acoperirea balanţei  comerciale. Era depus la «Union de Banques Suisses», sub diferite  conturi.
Zelea:
- Pe numele cui?
M. Antonescu: 
-Era o parte pe numele lui Pella. Trebuia să plece şi d-l Romniceanu, cred că era pe numele d-lui Romniceanu.“
  Camil Demetrescu, angajat la Direcţia Cabinetului şi Cifrului din  Ministerul Afacerilor Străine, se referă în memoriile sale, tipărite sub  titlul Note-Relatări(Editura enciclopedică, 2001) şi la unele  aspecte ale constituirii Fondului Naţional. Scopul pentru care a fost  constituit Fondul apare astfel în viziunea memorialistului: „În faţa  condiţiilor extrem de grave de pe front, Mareşalul a căzut de acord cu  Mihai Antonescu pentru a căuta să asigure organizarea şi desfăşurarea în  viitor a unei acţiuni de emigrare româneşti cât mai vastă în cazul unei  ocupări a ţării“. La ora publicării în volum a memoriilor lui  Camil Demetrescu nu apăruseră Stenogramele interogatoriilor luate lui  Eugen Cristescu şi lui Mihai Antonescu. Însemnările sale despre felul în  care s-a constituit Fondul vor fi însă confirmate de stenograme: „Dar  în asemenea perspectivă trebuiau bani pentru organizarea pe cât cu  putinţă, a unei adevărate emigraţii a celor mai însemnaţi, dar fără  reale mijloace de a-şi asigura existenţa, măcar la început. Amintirea  exodului polonez era proaspătă.Preşedintele interimar al  Consiliului a hotărât spre sfârşitul lui 1943 şi a realizat în primele  luni ale lui 1944, o măsură în acest scop, nemaiântâlnită în istoria  noastră în asemenea proporţii (...) În urma aprobării unei legi speciale  a Fondului pentru Interese Speciale de Stat (F.I.S.S.) la iniţiativa  lui M. Antonescu s-a decis ca fondul special guvernat de această lege al  Ministerului de Afaceri Străine, în sumă de douăzeci de milioane de  franci elveţieni, să fie depus la Legaţia noastră din Berna la  dispoziţia absolută a ministrului de Externe personal, care putea  dispune legal oricum de acel fond, în baza unei dispoziţii scrise,  motivate sau nu. Suma putea fi oricât de mare în principiu, fără ca cel  care beneficia de ea să poată fi urmărit sau obligat să arate cum a  dispus de bani. Fond şi plan menit să susţină emigraţia notabilităţilor  politice, ştiinţifice şi culturale“.
Regele Mihai cere şi el bani
  Un cuvânt greu în decizia de constituire a Fondului îl are însă Regele  Mihai. Mihai Antonescu se referă la un moment important din viaţa  Regelui Mihai înainte de 23 august 1944. 
Istoriseşte Mihai Antonescu: „Chiar  şi Majestatea Sa Regele a pus problema acestor fonduri în străinătate. A  pus problema unei rezerve în aur, pe care s-o folosească, atât ca rege  al României, cât şi personal, şi pe care trebuie s-o aibe în  străinătate. Apoi a pus problema să se facă chiar un transfer în care să  i se asigure minimum 2 milioane franci elveţieni, pentru care ar da în  plată creanţa sa împotriva Statului, de cca. 98 milioane pentru mobilele  expropriate în str. Brezoianu şi asupra unui depozit mai mare. (…)  Această sumă mi-a fost cerută în repetate rânduri, atât de Majestatea Sa  Regele, cât şi de d-l g-ral Sănătescu şi de d-l Vasiliu,  administratorul Casei Regale. Prin aprilie 1944, îmi amintesc că, într-o  zi, la Sinaia, am informat pe Rege, în prezenţa lui Sănătescu, asupra  acestei acţiuni şi a punctului meu de vedere, cerând ca Majestatea Sa  să-mi spuie deschis ce vrea, eu fiind român care nu am dorinţă decât să  slujesc interesele ţării, fiind gata să plec din guvern, sau să dau  concurs oricărei alte formaţii româneşti, şi chiar afară de mareşalul  Antonescu, dacă mareşalul Antonescu s-ar opune la Armistiţiu. Nu am  primit răspuns. Însă, la sfârşitul convorbirii, d-l g-ral Sănătescu mi-a  cerut să mă ocup personal de rezolvarea cererii Majestăţii Sale pentru 2  milioane de franci elveţieni, cerere pe care a repetat-o câteva  săptămâni după aceea la sfârşitul unei alte lungi convorbiri. Supunând  d-lui mareşal Antonescu cererea, d-l mareşal Antonescu a fost contra,  spunând că Majestatea Sa Regele va primi nu numai 2 milioane, ci mult  mai mult. Şi că Regele Ţării, dacă va fi silit să meargă în străinătate,  va avea disponibilităţi acolo, dar că operaţia schimbului creanţei în  franci elveţieni nu o poate admite, pentru că, la începutul guvernării,  noi am anchetat asemenea operaţii de devize făcute de Regele Carol II,  ceea ce era foarte exact. Comisia de anchete din Ministerul Justiţiei se  ocupase de aceste neregularităţi. Comisia de anchete a stabilit că 2  miliarde de lei au fost trimişi în străinătate, sumă pe care am  încercat, 2 ani, să o recuperez pentru Stat, fără să reuşesc.“
  Stenograma interogatoriului luat lui Mihai Antonescu de acuzatorul  public Zelea la 16 aprilie 1946 e singurul document dat la iveală până  acum despre solicitarea Regelui Mihai de a i se pune la adăpost peste  hotare (în Elveţia, probabil) suma de 2 milioane de franci elveţieni.  Niciuna dintre confesiunile lui Mihai I din septembrie 1944 până azi nu  evocă acest moment. Jurnalul lui Sănătescu, tipărit după 1989,  nu suflă un cuvânt despre asta. Nici alţi apropiaţi ai Regelui, destul  de generoşi în materie de sporăvăit, nu amintesc despre solicitarea  celor 2 milioane de franci elveţieni. Putem trata mărturisirea lui Mihai  Antonescu la interogatoriu drept sursă fiabilă? După opinia mea, da.
  Ca şi alte dezvăluiri, cea despre cererea Regelui apare în cadrul unui  interogatoriu despre care Mihai Antonescu nu-şi imagina că va fi făcut  public în scurtă vreme. Scenele sunt descrise pe un spaţiu însemnat, cu  insistenţă, şi nu în treacăt. În plus, mărturia nu poate fi suspectată  ca o născocire menită să-i uşureze acuzatului soarta.
  Intervenţia Regelui îl face pe Ion Antonescu să purceadă la concretizarea unui Plan de salvare a elitei româneşti  prin trimiterea în Elveţia. Mihai Antonescu istoriseşte cum s-a ajuns  la crearea Fondului naţional de 20 de milioane de franci elveţieni: „Pentru  că, între timp, alături de cererea Majestăţii Sale Regele se  prezentaseră d-lui mareşal Antonescu, cum am spus, numeroase cereri, şi  chiar unii dintre miniştri ajunseseră să se roage de mareşalul Antonescu  să se gândească la soarta lor în cazul venirii trupelor ruseşti în  România, Mareşalul Antonescu, de o parte, a dat dispoziţii d-lui  Alexianu să constituie depozite de alimente, în vederea exportului în  Elveţia şi chiar Germania, alimente care să asigure primirea mai uşoară  din partea acestor guverne a românilor care ar merge acolo, constituind o  sarcină. La exporturile care, în parte, s-au şi efectuat, unele erau şi  pentru Germania – d-na Goga era susţinătoarea – de altă parte, am  discutat cu cei de la Banca Naţională posibilitatea ca, din depozitul  Băncii Naţionale aflat în Elveţia, să se pună la dispoziţia Guvernului o  sumă în lei destinaţi să înlesnească viaţa românilor reprezentativi şi a  intelectualilor care ar pleca în străinătate. (…) S-a tratat cu  Guvernul elveţian şi am primit o comunicare din partea d-lui Pella, că,  eventual, circa 200 de persoane ar putea să meargă în Elveţia în cadrul  acestei acţiuni. Ca urmare, pentru că toţi care făceau cereri de  paşapoarte la Ministerul de Externe cereau şi bani şi propuneau, în  scris, cedarea salariului lor pe mai mult timp, ca garanţie pentru  valuta ce o primeau în străinătate, eu am fost obligat ca, împreună cu  d-l mareşal Antonescu, să discut cu Banca Naţională, cu C-tin Angelescu,  Costin Stoicescu, Romniceanu, Victor Bădulescu modalitatea tehnică ca  să se realizeze imediat operaţia plăţii către Banca Naţională, de către  Stat, a contravalorii sumei de 20.000.000 franci elveţieni. Această sumă  urmând să constituie disponibilul pentru plăţile necesare  personalităţilor care ar merge în Elveţia, şi având şi însărcinare  oficială şi ca simpli particulari, plecaţi, prevăzători, înainte de  ajungerea războiului pe teritoriul nostru. Astfel s-a constituit fondul  de 20.000.000 franci elveţieni pe lângă Legaţia din Berna, depozit care  era creat «la dispoziţia Guvernului Român»; pentru a se realiza operaţia  din punct de vedere tehnic-financiar şi a evita orice fel de  neregularitate, printr-un decret special s-a prevăzut ca controlul  întrebuinţării acestor fonduri e acela al fondurilor speciale ale  Statului.
Zelea: Când s-a dat acest decret?
M. Antonescu: Cred că în perioada aprilie 1944-mai 1944. Nu ştiu ce titulatură de camuflaj s-a dat“.
  Din mărturia lui Mihai Antonescu izvorăsc aceste concluzii:
  1) Chiar dacă fără a oferi prea multe amănunte în plus faţă de  declaraţia lui Eugen Cristescu, ea confirma presiunea făcută de Guvernul  Român asupra ambasadorului elveţian. Se înţelege că până la urmă  Elveţia a fost preferată Portugaliei ca ţară gazdă pentru cei 200 de  membri ai elitei româneşti.
  2) Lista nu s-a întocmit până la urmă nu numai pentru că autorităţile  au avut alte treburi pe cap, ci şi pentru că numărul doritorilor de a  pleca din ţară în aceste condiţii era mai mare decât 200.
  3) Fondul Naţional fusese alimentat nu numai cu aurul depus de Germania  în contul BNR, dar şi cu alţi bani, proveniţi din diferite operaţiuni.
  Ca şi cea vizând fondurile speciale, operaţiunea pariază pe onestitatea  funcţionarilor publici. Vespasian Pella, ambasadorul României la Berna,  se trezeşte astfel cu dreptul de a mânui 20 de milioane de franci  elveţieni: „În acest scop, s-a cerut d-lui mareşal Antonescu şi mie  să mă dedic, şi am dat aprobarea ca la Legaţia de la Berna să fie  depozitat aur, care s-ar fi ridicat de la bănci, de asemenea, unele  devize ale Băncii Naţionale, punând însă formal condiţia juridică ca d-l  Pella să nu lucreze în calitate de ministru al României, întrucât  fondurile acelea erau ale Băncii Româneşti şi nu ale Guvernului, şi ca  mandatar direct al Băncii Naţionale, adică supus riscurilor mandatului  primit. (…) Suma de 20 de milioane franci elveţieni, la dispoziţia  Guvernului român, a fost constituită din cca. 8 milioane franci  elveţieni efectivi şi din 12 milioane în aur“.
Ce se va întâmpla cu banii
  Lovitura de stat de la 23 august 1944, dată şi cu ajutorul – dacă nu,  chiar cu – ajutorul „băieţilor deştepţi“ de la Externe, în frunte cu  Grigore Niculescu-Buzeşti, retează acţiunea de punere la adăpost, în  exil, a 200 de personalităţi din elita românească.
  Banii proveniţi din Fondurile speciale rămân însă în conturile  ambasadorilor României la Lisabona, Madrid, Ankara şi Berna. Cea mai  mare sumă e pe numele lui Vespasian Pella, ambasadorul nostru în  Elveţia: 20 de milioane de franci elveţieni, aproximativ 4 milioane  600.000 de dolari. La Ankara, Al. Cretzianu are acces la un cont de  1.000.000 de franci elveţieni (235.000 dolari), Brutus Coste, la  Lisabona, 400.000 de franci elveţieni (94.000 de dolari), Scarlat  Grigoriu, la Madrid, 700.000 de franci elveţieni (165.000 de dolari).
  Evoluţia evenimentelor spre bolşevizarea ţării îi face pe mulţi  diplomaţi români să nu se mai întoarcă în ţară. Prin Lege însă, cei de  la Madrid, Lisabona, Ankara şi Berna pot face ce vor cu banii din  conturile la care au acces. Şi fiecare a făcut ce-a vrut. Sau, mai  precis, ce-a vrut caracterul lor.
Doi diplomaţi exemplari
  La 7 noiembrie 1947, România rupe relaţiile diplomatice cu Portugalia  lui Salazar. N-avem date despre cum şi cui au fost predate interesele  Bucureştiului la Lisabona. N-avem prea multe date nici despre ceea ce  s-a întâmplat după plecarea lui Brutus Coste. Sigur e că până la ruperea  relaţiilor Legaţia e condusă de Al. Totescu, secretar de Legaţie. Din  scrisoarea trimisă lui Scarlat Grigoriu, ajuns la Buenos Aires după  plecarea de la Legaţia din Madrid, aflăm că, printr-o scrisoare din 14  noiembrie 1947, Al. Totescu îl informase că a decis de a nu lăsa banii  Fondului special pe mâna Guvernului din ţară: „Scrisoarea din 14  noiembrie – primită acum două ore – mi-a produs nespusă bucurie, după o  atât de lungă tăcere. Te felicit călduros pentru hotărârea ce-ai luat şi  tu de a nu lăsa preţiosul bagaj aflat în păstrarea ta pe mâna  uzurpatorilor“.
  La 29 aprilie 1946, după ruperea relaţiilor diplomatice dintre România  şi Spania, Scarlat Grigoriu, însărcinatul cu afaceri, predă  ambasadorului Elveţiei arhivele Legaţiei şi bunurile statului. Cei  700.000 de franci elveţieni (165.000 de dolari) ţinând de Fondul Special  sunt depuşi la Credit Franco-Portugaispe numele său. Aflând că Al.  Totescu a decis să pună banii de la Lisabona în slujba exilului  românesc, Scarlat Grigoriu se oferă, prin scrisoarea din 21 noiembrie  1947, să transfere banii în contul lui Al. Totescu: „Ştii desigur că  şi eu am luat o hotărâre identică şi că aşteptam un semn de la tine  pentru a realiza operaţiunea. Într-adevăr în ce priveşte bagajul aflat  în păstrarea mea, am nevoie absolută de concursul tău prietenesc“.
  Scarlat Grigoriu se teme că banca la care au fost depuşi banii – Credit  Franco-Portugais– ar putea să refuze transferul dacă „beneficiarul“ ar  fi un particular necunoscut instituţiei. De aceea, banii vor fi  transferaţi pe numele lui Alexandru Totescu. Scarlat Grigoriu alătură  epistolei Ordinul din 21 noiembrie 1947 către Credit Franco-Portugaisdin  Lisabona prin care suma de 900.649 Escudos (165.000 de dolari) urmează  să fie transferată în contul Legaţiei României de la Lisabona, „la  ordinele exclusive şi sub singura semnătură a domnului Alexandru Totescu  însărcinat cu afaceri al României la Lisabona, care va putea dispune de  el de acum încolo conform instrucţiunilor pe care le are în puterea  sa“.
  Brutus Coste, fostul şef al Legaţiei de la Lisabona, ajunge la  Washington pe 9 noiembrie 1947, împreună cu Nicolae Rădescu. Generalul  se zbate, sprijinit de americani, să constituie un organism al românilor  în exil. Pe 10 decembrie 1947, Brutus Coste îi trimite lui Al. Totescu o  scrisoare având drept punct de reper chestiunea banilor din Fondul  Special. Prin ea, dând curs curs solicitării lui Al. Totescu, îl  sfătuieşte pe acesta să pună banii de la Lisabona şi de la Madrid la  dispoziţia lui Nicolae Rădescu.
  La 15 iulie 1949, Al. Totescu, secretarul Legaţiei din Lisabona,  trimite Comitetului Naţional Român (CNR), generalului Nicolae Rădescu, o  scrisoare prin care informează că: „Legaţia Regală a României în  Portugalia este singurul oficiu diplomatic român unde guvernul impus  ţării noastre la 6 martie 1945 nu a reuşit să trimită agenţii săi“. Diplomatul anunţă, de asemenea, că a făcut: „actele necesare de conservare a patrimoniului statului român ce am în paza mea“(şi bunurile de la Madrid) şi pune la dispoziţia CNR acest patrimoniu.
  Printre altele, din acest patrimoniu fac parte şi:
  1) 900.649 escudos (165.000 de dolari) fond special al Legaţiei  României la Madrid, trimişi de Scarlat Grigoriu după ruperea relaţiilor  diplomatice.
  2) 706.333 escudos (140.000 de dolari), fond special al Legaţiei României la Lisabona.
  Banilor din Fondurile Speciale li se adaugă:
  1) 330.976,18 escudos, (67.000 de dolari) fond aparţinând Subsecretarului de Stat al Aerului;
  2) 52.153,20 escudos (95.000 de dolari), fond aparţinând Ministerului înzestrării Armatei.
  În haosul din 1949, Al. Totescu are în mâinile sale 1.995.635,38  escudos (335.000 dolari). Nu-şi păstrează un sfanţ. Îi pune pe toţi la  dispoziţia CNR. Urmărind şedinţele Comitetului Naţional Român din primii  ani, observi fără prea mare efort că se apelează frecvent la banii din  Fondul Totescu.
  Aşa cum însuşi Regele Mihai va recunoaşte mai târziu, Fondul Totescu a  făcut posibilă reînfiinţarea şi supravieţuirea Fundaţiei Regele Carol I  de la Paris. Comitetul Naţional Român va avea astfel la dispoziţie suma  de aproximativ 335.000 de dolari. La puterea de atunci a dolarului, era  o sumă însemnată. Alexandru Totescu şi Scarlat Grigoriu mărturisesc  astfel un caracter de excepţie. Când fac această operaţiune, România era  condusă de un guvern pro-comunist. N-aveau nicio datorie de conştiinţă  faţă de ţară. Mult mai important, viaţa din exil se anunţa dificilă. În  aceste condiţii, mulţi alţii ar fi fost tentaţi să-şi însuşească banii.  Cei doi n-au făcut-o. Unul dintre ei – Al. Totescu – a plătit cu viaţa  cinstea sa exemplară. Povesteşte Emil Ghilezean în dialogul cu Adrian  Niculescu, tipărit la Editura All în 1998: „Totescu a predat toţi  banii. Pe urmă, devenind şi el refugiat politic, l-a rugat pe Cretzianu  şi pe alţii să-i găsească şi lui o slujbă, sau să i se dea ceva măcar  din acei bani, pentru că nu mai avea cu ce trăi. Nu i s-a dat absolut  nimic. Lipsit de orice mijloace de trai, s-a sinucis…“.
Cum procedează însă un şmecher
  Rechemat în ţară în 1946, Al. Cretzianu alege libertatea. Trece prin  Elveţia şi ajunge în SUA. La plecarea de la Ankara, ridică din bancă  banii Fondului Special (un milion de franci elveţieni, aproximativ  235.000 de dolari), pe care-i vâră în buzunar. Deşi ulterior va ajunge  în fruntea CNR, el nu va catadicsi să-i pună la dispoziţia Comitetului.  Asta, în timp ce Al. Totescu şi Scarlat Grigoriu au cedat toţi banii  luptătorilor din exil. Pentru că şi-a însuşit banii Fondului Special,  lui Al. Cretzianu i se intentează proces la Bucureşti, în urma căruia e  condamnat la trei luni închisoare în contumacie.
  Fondul Naţional Antonescu, în valoare de 20 milioane franci elveţieni, se găseşte la Berna, la Union de Banque Suisses.  Are acces la ei Vespasian Pella, ambasadorul României. Prin plecarea  lui Vespasian Pella, titular de cont devine Gheorghe (Gigi) Anastasiu,  însărcinatul cu afaceri.
  Grigore Niculescu-Buzeşti, în calitate de ministru al Afacerilor  Străine, stopează acţiunea începută de Guvernul Antonescu şi face în aşa  fel încât o parte din suma din Elveţia (jumătate, după unii, mai mult,  după alţii), să se întoarcă la Banca Naţională a României. La 4  noiembrie 1944 se formează al doilea Guvern Sănătescu. Ministru de  Externe e acum Constantin Vişoianu. Noul ministru e diplomat de carieră.  Are 48 de ani, a fost secretar particular al lui Nicolae Titulescu,  ambasador al României la Haga (1933) şi Varşovia (1936). E trimis, în  1944, alături de Barbu-Ştirbey la Cairo, pentru negocieri cu Aliaţii. A  făcut parte din delegaţia de Armistiţiu de la Moscova. Ajunge ministru  de Externe la recomandarea lui Iuliu Maniu. Rămâne ministru şi în  Guvernul Nicolae Rădescu, până la 6 martie 1945.
  După numirea lui Constantin Vişoianu în fruntea Ministerului, mai  precis pe 16 noiembrie 1944, se publică în „Monitorul Oficial” (Partea  I) nr. 266, Decretul-Lege nr. 576, pentru prevederea, gestionarea şi controlul fondurilor pentru interese de stat.  Dat la 4 noiembrie 1944, sub semnătura Regelui Mihai şi a premierului  Constantin Sănătescu, ad-interim la ministerul de Finanţe, Decretul-Lege  (Lege, practic, până la instituirea Parlamentului, legile sunt adoptate  prin înalt Decret Regal) e o adaptare la noile condiţii a Decretului-Lege pentru prevedea gestionarea şi controlul fondurilor pentru acoperirea cheltuielilor speciale,dat  de Mareşalul Antonescu la 2 septembrie 1943. Ne aflăm, aşadar, în faţa  unui document juridic menit a înlesni noilor ştabi folosirea, la rândul  lor, a fondurilor speciale. Între cele două documente sunt deosebiri şi  asemănări. Deosebirile ţin mai degrabă de vopsirea democratică a  Decretului antonescian decât de o modificare radicală de concepţie.
  Astfel, din articolul 1 e scoasă precizarea: „Din aceste fonduri se  vor putea efectua, de asemenea, orice alte cheltuieli care le va  aprecia Conducătorul Statului, Preşedintele sau vicepreşedintele  Consiliului de Miniştri“. Dintre instituţiile care pot avea fonduri  speciale sunt eliminate Ministerul Propagandei Naţionale şi  Guvernămintele Basarabiei şi Bucovinei.În privinţa cheltuielilor,  Decretul din 2 septembrie 1943 dădea dreptul Mareşalului Antonescu „să ceară personal administratorilor fondurilor să le justifice verbal sau în scris“.
  Decretul-Lege nr. 576 din 16 noiembrie 1944 prevede: „Art. 12 –  Cheltuielile ce se vor face în condiţiunile prezentate la art. 5, alin. 2  şi 3 din legea de faţă, se vor comunica de administratorii fondului,  verbal sau în scris Preşedintelui Consiliului de Miniştri la cererea  acestuia“.
  Sunt şi asemănări. Cea mai importantă – constituind practic esenţa  Decretului-Lege – constă în reproducerea identică a articolului 5:  „Administratorii fondurilor sau delegaţii lor ordonă plăţile şi aprobă  actele justificative ale cheltuielilor, apreciind personal oportunitatea  lor. În cazul când ordonă plăţi care în interes genearal, nu pot sau nu  trebuie să fie sprijinite pe acte, ordinul scris al administratorului  fondului, specificând că plata se va face fără acte, constituie singurul  act justificativ pentru gestionar“.
  Prin acest articol, un ministru îndrituit prin Decretul-Lege să  beneficieze de fonduri speciale putea să facă tot ce-i trecea prin cap  cu banii din fondurile speciale. Unul dintre miniştrii care au dreptul  la administrarea Fondurilor speciale e cel al Afacerilor Străine.
  Ministru Afacerilor Străine în Guvernul Sănătescu mai întâi, şi în  Guvernul Rădescu, mai apoi, Constantin Vişoianu găseşte de cuviinţă că  banii din Fondul Naţional Antonescu se înscriu printre cei prevăzuţi  pentru cheltuieli bugetare vizând „asigurarea ordinii publice,  siguranţa Statului, satisfacerea intereselor apărării naţionale şi ale  relaţiunilor cu Străinătatea“.
  Banii din Fondurile speciale se aflau la dispoziţia ministrului, care  îi putea folosi cum voia şi fără a se justifica în vreun fel. În aceste  condiţii, pe 12 ianuarie 1945, Constantin Vişoianu îi trimite lui  Alexandru Cretzianu, ambasadorul României la Ankara, o scrisoare prin  care îi pune la dispoziţie, în virtutea articolului 5 din  Decretul-Legenr. 576, suma de 6 milioane franci elveţieni (1,4 milioane  de dolari): „Date fiind condiţiunile excepţionale care determină  actualmente situaţiunea Ţării, precum şi imposibilitatea unor comunicări  regulate şi sigure cu străinătatea, am hotărât a vă aloca, cu titlu  personal, o sumă de 6 milioane franci elveţieni, destinată a acoperi  cheltuielile necesare în legătură cu pregătirea poziţiunii noastre la  încheierea păcii, cu integrarea noastră în planurile de organizare a  lumii de după război şi cu informarea opiniei publice internaţionale  despre problemele specifice ale României... Potrivit art. 5 din legea  nr. 576 (publicată în «Monitorul Oficial» nr. 266 din 16 noiembrie 1944)  care reglementează mânuirea fondului pentru interesele superioare de  stat, ordinul de faţă constituie pentru Domnia Voastră singurul act  justificativ“.
  Scrisoarea trimisă lui Al. Cretzianu reprezintă actul oficial prin  care, în virtutea Decretului-Lege nr. 576, ministrul Afacerilor Străine,  administratorul Fondurilor speciale, atribuie unei persoane particulare  – Al. Cretzianu – suma de peste un milion de dolari fără a fi nevoit  s-o justifice legal. Banii sunt însă la Berna, la Union de Banques  Suisses. Scrisoarea expediată la Ankara nu era suficientă pentru ca  banii să treacă în buzunarele lui Al. Cretzianu. Se cerea ca şi Gigi  Anastasiu, deţinătorul contului din Elveţia, să fie informat de asta.  Potrivit unui Document din Arhiva CPEx al C.C. al PCR – Nota cu nr. 3782/31.XII.1978, despre „Cazul Al. Cretzianu”,  Constantin Vişoianu ordonă lui Gigi Anastasiu, printr-o telegramă din  12 ianuarie 1945, să pună la dispoziţia lui Al. Cretzianu suma de 6  milioane franci eveţieni din „fondurile de dispoziţie“ ale  Legaţiei României la Berna. La 4 mai 1945, Gigi Anastasiu deschide la  Union de Banques Suisses un cont de 6 milioane de franci elveţieni pe  numele lui Al. Cretzianu.
  Precizările din Nota CPEx se bazează pe declaraţiile lui  Constantin Vişoianu. Acesta susţine că a trimis ordinul lui Gigi  Anastasiu pe 12 ianuarie 1945. Dat fiind că el a fost trimis prin  curier, Ordinul a ajuns la Berna la 10 februarie 1945. De ce, totuşi,  Gigi Anastasiu purcede la deschiderea contului abia la 4 mai 1945, după  primirea, pe 2 mai 1945, a unei cereri în acest sens de la Al.  Cretzianu? Adversarii cuplului Vişoianu-Cretzianu afirmă că Ordinul a  fost antedatat. Chestiunea dacă Ordinul a fost sau nu antedatat n-are  nicio importanţă pentru întrebarea de fond ridicată de Operaţiune: De ce  a dispus un demnitar trecerea unei sume de bani atât de însemnate din  contul statului român în contul unei persoane particulare?
  Decretul-Legenr. 576, invocat ca temei legal al operaţiunii, stabilea că la Fondurile speciale se poate apela pentru „asigurarea  ordinii publice, siguranţei Statului, satisfacerii intereselor apărării  naţionale şi ale relaţiunilor cu străinătatea“. Scrisoarea trimisă lui Al. Cretzianu ar înscrie operaţiunea sub semnul „satisfacerii intereselor relaţiunilor cu străinătatea“. Suntem în 12 ianuarie 1945. România e condusă de Guvernul generalului N. Rădescu şi de Majestatea Sa, Regele Mihai I.Prin „imposibilitatea unor comunicări regulate şi sigure cu străinătatea“,  Constantin Vişoianu înţelege imposibilitatea Ministerului de a ţine  legătura direct cu Legaţiile noastre din străinătate fără a mai trece,  potrivit Acordului de Armistiţiu de la Moscova, prin cenzura  sovietică.Constantin Vişoianu simţea nevoia ca peste hotare cineva să  desfăşoare o activitate prin care să se promoveze interesele naţionale  ale României, puse la îndoială de ocupaţia militară sovietică. Dacă  lucrurile şedeau aşa, normal ar fi fost ca de această Operaţiune să fi  fost informat premierul Nicolae Rădescu.Generalul era – şi evenimentele  ulterioare o vor dovedi strălucit – un anticomunist convins, un autentic  apărător al intereselor României în faţa cotropitorului de la  Moscova.Dacă era nevoie – şi fireşte că era – ca peste hotare să se  declanşeze o vastă campanie de apărare a intereselor naţionale afectate  de URSS, de informare a situaţiei noastre prin ocolirea condiţiilor de  Armistiţiu, premierul N. Rădescu trebuia să ştie.
  În Plângerea înaintată la 25 august 1952 Judecătorului de Instrucţie al Cantonului Berna, fostul premier ţine să precizeze: „Niciunul  dintre colegii săi din Consiliul de Miniştri, inclusiv eu însumi, ca  preşedinte Consiliului, nu am ştiut nimic în ce priveşte această plată.  Este de neconceput că o plată de importanţa a 6 milioane de franci  elveţieni s-a putut face într-un moment în care statul român era lipsit  de devize, neavând nici măcar pentru plata personalului diplomatic din  străinătate, fără ca nimeni, miniştrii, sau primul ministru, să fie pus  la curent!“ Chiar dacă ne aflăm doar la începutul lui ianuarie  1945, dat fiind controlul exercitat de sovietici în planul politicii  externe, o acţiune peste hotare în favoarea intereselor româneşti,  contrare celor ale ocupantului rus, se impunea.
  Pentru aşa ceva, se putea apela însă la diplomaţii din exil cu  notorietate în Occident – Grigore Gafencu, de exemplu –, beneficiari şi  ai unor capitale implicate în soluţionarea chestiunilor europene –  Londra, de exemplu. Alexandru Cretzianu era însă un ilustru necunoscut  la nivel european, ca să nu mai spunem că era ambasador al României nu  într-o capitală de importanţă, ci într-una de periferie, precum Ankara.
O justificare absurdă
  Constantin Vişoianu a trecut pe numele lui Al. Cretzianu enorma sumă de  bani pentru ca fostul ambasador de la Ankara să susţină prin ei lupta  din exil. Deşi, timp de aproape două decenii, Constantin Vişoianu l-a  apărat pe Al. Cretzianu de toate atacurile şi în toate procesele, la 9  decembrie 1970, în Memoriul înaintat Regelui Mihai, Constantin Vişoianu  îşi justifică astfel gestul din 12 ianuarie 1945: „Pe când eram  ministru de Externe în Guvernul Majestăţii Voastre şi România începuse  să sufere apăsarea sovietică, mi-am dat seama că ţara noastră se va găsi  în curând sub tirania comunistă şi va fi lipsită de un organ care să-i  reprezinte, într-adevăr, interesele peste hotare. Din această cauză, am  constituit un fond naţional de 6 milioane de franci elveţieni, deduşi  dintr-o sumă mai mare, ce aparţine Ministerului de Externe şi se afla  depus într-o bancă elveţiană. Am dat, deci, dispoziţie Legaţiei din  Berna să pună această sumă pe numele d-lui Alexandru Cretzianu, care, pe  vremea aceea, era ministru plenipotenţiar la Ankara. Dl. Cretzianu avea  reputaţia de a fi de o cinste exemplară, pe care nu i-o contesta  nimeni. I-am dat dispoziţie în sensul că această sumă era destinată să  permită traiul în străinătate şi activitatea unui grup de români, care  trebuiau să lucreze pentru apărarea ţării în străinătate şi pentru  informarea străinătăţii asupra situaţiunii reale din România. Acest fond  a fost făcut de acord cu d-nii Maniu şi Brătianu, iar d-nul Maniu mi-a  dat o listă provizorie de câţiva români care, în frunte cu dl.  Mihalache, erau desemnaţi să meargă în străinătate, în scopul indicat  mai sus. Ei aveau să colaboreze şi cu alţi români ce se aflau în  străinătate“.
  Afirmaţiile lui C. Vişoianu sunt mincinoase până la ultima virgulă.  Cele 6 milioane de franci elveţieni nu fuseseră strânşi de el, ci de  Guvernul Antonescu. Scoaterea lor din Fondul Naţional şi punerea la  dispoziţia lui Al. Cretzianu se putea justifica doar prin decizia de a  continua operaţiunea Antonescu; în niciun caz ca o iniţiativă a sa,  sprijinită de Iuliu Maniu şi Dinu C. Brătianu. Ulterior, când Fondul  Naţional va deveni mărul discordiei în exil, toţi cei angajaţi în  dispută vor susţine adevărul că e vorba de un Plan al Mareşalului  Antonescu.
  Într-o scrisoare trimisă lui Brutus Coste la 4 septembrie 1977, şi reprodusă în volumul trei al cărţii Generalul Rădescu în corespondenţa secretă a exilului(Editura „Jurnalul literar“, Bucureşti, 2002), Leontin Constantinescu e cât se poate de clar: „Numesc  «fondul Antonescu» pentru că acest «odios dictator» a luat iniţiativa  şi decizia, ce mie mi se pare patriotică, de a depune aceşti bani în  Elveţia pentru ca un grup de intelectuali români să poată continua lupta  naţională contra comunismului după ce el însuşi va fi înfrânt (...)  După aceea «fondul Antonescu» a fost girat de Cretzianu, devenit de mult  timp cetăţean american. Acest american (…) n-a dat niciodată şi nimănui  socoteală despre felul cum a girat sau mai girează acest fond care nu  îi aparţine. Sper că eşti de acord cu mine că această dibăcie, care în  termeni juridici se cheamă delapidare sau deturnare de fonduri, nu este  îndeajuns pentru a denumi acum acest fond Cretzianu, şi nu Antonescu“.
  Emil Ghilezean declară şi el acelaşi lucru: „Totul a început de la  «Fondul Naţional» care consta în vreo cinci milioane de dolari, bani pe  care Mihai Antonescu, pe vremea când era ministru de externe şi  viceprim-ministru în timpul mareşalului Ion Antonescu, i-a trimis într-o  bancă din Elveţia, cu intenţia creării unui fond în străinătate pentru  cazul – care s-a dovedit, din păcate, real... – că România va cădea sub  imperiul ruşilor. Banii erau destinaţi propagandei în favoarea unei  Românii democratice, pentru a se menţine vie ideea libertăţii în  România, pentru susţinerea activităţii de rezistenţă şi pentru lupta  anticomunistă. După cum se ştie, Mihai Antonescu şi mareşalul Ion  Antonescu au fost arestaţi pe 23 august 1944, apoi, la 6 martie 1945,  guvernul, din care făceam şi eu parte, a fost răsturnat şi s-a instalat  guvernul Groza; în tot acest timp banii se găseau în Elveţia. Ei erau  bani ai statului român, la dispoziţia reprezentanţilor acestuia, în  speţă, a ministrului de externe“. În Memoriul adresat Regelui Mihai  în 1970, Constantin Vişoianu îl acuză pe Al. Cretzianu că, după ce a  pus mâna pe bani, n-a mai dat socoteală nimănui. Înainte de acesta,  fostul ministru face un scurt istoric al celor întâmplate după ce i-a  încredinţat fostului ambasador cele 6 milioane de franci elveţieni: „Suma  de 6 milioane franci elveţieni a fost pusă la dispoziţia d-lui  Cretzianu, care apoi a încasat 3 milioane de franci elveţieni, pe care  i-a depus într-un fond secret în banca din Elveţia, iar cu cealaltă  jumătate, adică 3 milioane franci elveţieni din banii pe care i-a  încasat, dl. Cretzianu a sprijinit activitatea unui grup de români care,  împreună cu d-sa, au mers la Paris, pe vremea Conferinţei de Pace,  pentru a-i informa pe delegaţii americani şi englezi asupra situaţiei  din România şi asupra drepturilor ţării noastre încălcate de Rusia  sovietică. Apoi, d-sa a ajutat o vreme Comitetul Naţional Român, ce se  alcătuise în Statele Unite, şi care, pe vremea aceea, nu primea nici un  ajutor de la Free Europe Committee. Cât a cheltuit din această sumă de 3  milioane franci elveţieni nu am ştiut niciodată“.
  Despre a doua tranşă, de 3 milioane franci elveţieni, Constantin Vişoianu notează următoarele:  „Trebuie să o informez pe Majestatea Voastră că, în timpul procesului,  dl. Cretzianu a afirmat că suma nu este proprietatea sa personală, că nu  are de dat nici o socoteală ministrului de Externe de pe vremea aceea,  dl. Gh. Tătărăscu, şi că nu are obligaţii decât faţă de dl. Vişoianu,  chiar dacă d-sa nu mai este ministru de Externe. Înainte de a încasa  banii, dl Cretzianu m-a informat că va constitui un trust compus din  trei sau patru persoane care să administreze acest fond naţional. După  ce a încasat banii, dsa nu a mai vrut să facă trustul şi a continuat să  administreze suma după criterii alese de dsa, fără să-mi dea vreo  socoteală. Trebuie să mărturisesc Majestăţii Voastre greşeala pe care  poate am făcut-o de a nu cere în mod ferm ca dl Cretzianu să constituie  trustul sau cel puţin să-mi dea socoteală în mod regulat de  administraţia banilor. Am făcut această greşeală din cauza încrederii pe  care, împreună cu toţi colegii mei, am avut-o în onestitatea dlui  Cretzianu. Nu mai enumăr toate greutăţile şi refuzurile pe care le-am  întâmpinat din partea d-sale, când îi ceream să afecteze o sumă oarecare  scopurilor cărora această sumă le era destinată“.
  Datată 9 decembrie 1970, epistola se încheie cu o concluzie categorică despre cele comise de Al. Cretzianu:  „Scriu, Sire, acest raport către Majestatea Voastră, cu inima  îndurerată şi încă plină de uimire, ca un român, fost ministru şi având  reputaţia de onestitate pe care a avut-o, să comită o astfel de gravă  nelegiuire faţă de interesele ţării noastre“.
  Denunţarea lui Al. Cretzianu are loc în decembrie 1970. Ea e în strânsă  legătură cu momentul dramatic pe care-l traversează Comitetul Naţional  Român de sub conducerea lui C. Vişoianu: criza financiară. Într-un  asemenea context, fostul ministru de Externe îşi aminteşte motivul  pentru care a transferat banii ţării în buzunarele unei persoane  particulare şi-l acuză pe Al. Cretzianu că n-a pus banii la dispoziţia  Comitetului Naţional Român. Istoria măririi şi decăderii CNR arată însă  că lui Al. Cretzianu i s-a cerut încă din 1949 să pună banii la  dispoziţia Comitetului. De fiecare dată însă, el a fost apărat de C.  Vişoianu. Luând în considerare nu denunţul din decembrie 1970, ci  apărarea timp de două decenii a lui Al. Cretzianu, avem temeiuri să-l  credem pe N. Rădescu din Plângerea către Judecătorul de instrucţie al cantonului Berna: „Îmi  permit să anexez la această scrisoare o copie de pe documentul public  din 25 aprilie 1950 privind pe dl. Constantin I. Vişoianu care, sub  prestare de jurământ, a declarat la Departamentul Justiţiei – Serviciul  Imigrării şi Naturalizare că are în U.S.A. suma de $158.000.Ori,  s-a susţinut în cazul d-lui Cretzianu că dl. Vişoianu, pe timpul cât  era ministru de Externe al României, în 1945, a dispus ca să se facă  amicului său, dl. Cretzianu, o plată de 6 milioane franci elveţieni,  bani aparţinând statului român. Având în vedere faptul că dl. Vişoianu  la sosirea sa în Elveţia, în 1946, nu poseda o sumă de importanţa celor  $158.000, rezultă că el a primit de la dl. Cretzianu cu care, deci, el a  împărţit fondurile publice româneşti, a căror plată a dispus-o el, dl.  Vişoianu. Este deci permis să se presupună că dl. Vişoianu a ordonat  această plată d-lui Cretzianu în scopul de a putea să profite la fel şi  deci dându-şi d-lui însuşi banii statului“.
  Alexandru Cretzianu i-o luase înainte, cumpărându-şi o casă la Washington şi o vilă în Florida.
  Scrisoarea lui Constantin Vişoianu se înscrie în lunga listă de  acuzaţii aduse în exclusivitate lui Al. Cretzianu de a fi pus mâna şi a  fi folosit în cont propriu banii încredinţaţi de C. Vişoianu, la 12  ianuarie 1945. În realitate, principalul vinovat de deturnarea acestor  bani e Constantin Vişoianu şi nu Al. Cretzianu. Constantin Vişoianu  foloseşte calitatea sa de demnitar al statului român pentru a lua bani  din Fondul Naţional şi a-i da unei persoane particulare. Teza potrivit  căreia Al. Cretzianu a folosit banii în interes propriu, deşi ştia că  sunt destinaţi unor ţeluri patriotice, nu rezistă la o minimă verificare  logică. Transferul din proprietatea statului în proprietatea lui Al.  Cretzianu are loc la începutul lui ianuarie 1945. Suntem într-un moment  în care nici inteligenţele cele mai sceptice din ţară nu-şi puteau  imagina evoluţia ulterioară a evenimentelor.
  Ar fi o naivitate să credem că, la începutul lui 1945, un om, fie el şi  C. Vişoianu, se gândea că va fi instalat Guvernul Petru Groza, că vor  fi pierdute alegerile din 1946, că România va rămâne, după 30 decembrie  1947, în spatele Cortinei de Fier. Teza că la începutul lui 1945 el a  transferat bani publici pe numele unei persoane particulare pentru ca  aceasta, mai târziu, să-i folosească, sub comanda lui C. Vişoianu, în  lupta pentru apărarea intereselor naţionale, e o gogoriţă.
  Admiţând că aşa a crezut, rămâne întrebarea: de ce, ori de câte ori în  CNR, în exil, la procese, s-a pus problema ca banii să fie daţi unei  instituţii a exilului, el, C. Vişoianu, s-a opus? În absenţa unor  documente care să-i sprijine teza, rămâne în picioare explicaţia dată de  Vespasian Pella într-o scrisoare adresată lui Nicolae Rădescu:
„Cretzianu şi Vişoianu s-au prelevat de Decretul nr. 576, în  intenţia clară de a săvârşi ceea ce astăzi se numeşte «inginerie  financiară». Prevăzându-se gestionarea şi controlul fondurilor pentru  interese de stat, prin decretul sus-menţionat, din 4 noiembrie 1944,  prin care se menţionează că «cheltuielile nu trebuie justificate prin  acte», intenţia lor a fost clară, iar finalul acestui fond a fost la fel  de limpede: furtul lui sau măcar a unei părţi din el“.
  Cei doi au ticluit o „inginerie financiară“ pentru a se  pricopsi cu bani publici. Şi unul şi celălalt şi-au luat căsoaie în  America şi n-au cunoscut mizeriile exilului. Că, ulterior, s-au certat e  o altă poveste. Tipică, însă, escrocilor de acest fel.
Statul român vrea să-şi recupereze banii
  Stenograma interogatoriului luat lui Mihai Antonescu dezvăluie că  Guvernul Petru Groza era la curent, în 1946, cu afacerea numită Fondul  Naţional. Mărturiile din exil pun asta pe seama Siguranţei, care ar fi  aflat, cică, printr-un informator de la Legaţiei României din Franţa, de  existenţa banilor. Alcătuirea Fondului implicase prea multe persoane  din Ministerul Afacerilor Străine pentru ca noul ministru, Gheorghe  Tătărescu, să nu fie pus la curent cu existenţa banilor. O parte  însemnată a celor 20 de milioane de franci elveţieni se reîntoarce în  ţară în octombrie 1944, prin grija lui Grigore Niculescu-Buzeşti. Ce a  rămas devine ţinta unor acţiuni ale statului român.
  Fondul Naţional n-a fost cercetat la nivel de Arhive nici după decembrie 1989 în privinţa destinului său. Cu excepţia Notei CPEx.
  Din 31 decembrie 1978 n-au fost date publicităţii documente în stare să  ne ofere o imagine completă a proceselor penale şi civile deschise de  statul român pentru recuperarea banilor sustraşi prin fraudă. Din ce s-a  mai scris despre exilaţii întorşi în ţară după decembrie 1989, ştim că  prima acţiune a fost declanşată de Regatul României împotriva lui Al.  Cretzianu la 17 noiembrie 1945. Gheorghe Tătărescu, ministrul Afacerilor  Străine în Guvernul dr. Petru Groza, vrea banii înapoi, pentru a-i  încredinţa lui Richard Franasovici, omul său, numit ambasador la Berna.  Hârjoana cu procesele intentate la Berna, cerând înainte de toate,  blocarea Fondului, poate fi semnalată în 1947 şi în 1953. Nota CPEx  dezvăluie că o ultimă încercare a fost făcută de Banca Română de Comerţ  Exterior în cursul anului 1977: „Union de Banques Suisses a răspuns,  la 15 martie 1977, că fondul în discuţie, aflat în contul lui  Cretzianu, a fost plătit de bancă acestuia, încă din anul 1955“.
  Semnată printre alţii de Grigore Geamănu, Nota nr. 3782/31.XII.1978 avansează la punctul III propunerile de măsuri pentru o posibilă recuperare a banilor: „Deoarece,  în legătură cu recuperarea acestei sume, au avut loc numeroase procese  în Elveţia, care s-au terminat, toate, cu soluţii negative pentru noi,  considerăm că singura cale pentru a determina Banca elveţiană să ne  restituie cele 6 milioane franci este angajarea de discuţii directe cu  conducerea Băncii, de către un reprezentant al statului, care să explice  importanţa politică a acestui caz pentru partea română şi  imposibilitatea noastră de a renunţa la recuperarea unei sume care  aparţine poporului român, indiferent de cuantumul ei. În acest context  ar urma să se insiste asupra interesului Băncii de a avea relaţii bune  cu ţara noastră, ţinând seama de volumul afacerilor româneşti care se  derulează prin această Bancă şi de a găsi, împreună, formula juridică  pentru ca Banca elveţiană care a plătit lui A. Creţianu în mod ilegal  suma fraudată să ne restituie cele 6 milioane franci elveţieni.“
  N-avem date pentru a şti dacă până în decembrie 1989 s-a mai făcut ceva  pentru recuperarea banilor. După decembrie 1989, nici nu s-a pus  problema. Chiar dacă lipsite de rezultat, tentativele statului român  comunist de a recupera banii merită toată aprecierea. Mai ales dacă ne  gândim că statul democratic postdecembrist nu s-a gândit o clipă la  recuperarea banilor însuşiţi de ofiţerii şi colaboratorii Securităţii  din fondurile secrete pentru acţiuni în străinătate, speculând balamucul  din ultimele zile ale lui decembrie 1989 şi primele zile ale lui  ianuarie 1990.
În loc de concluzii
  Documentele publicate după decembrie 1989, între care se detaşează  Stenogramele interogatoriilor luate lui Eugen Cristescu şi Mihai  Antonescu în aprilie 1946, confirmă un adevăr: Fondul Antonescu a  existat!
  Crearea lui stă mărturie de grija Mareşalului Antonescu pentru  interesele ţării, puse mai presus de interesele personale. Nicio  mărturie, niciun document nu ne lasă să înţelegem că, în timp ce se  preocupa de plasarea Tezaurului BNR la adăpost, de alcătuirea Fondului  Naţional din Elveţia, Mareşalului Antonescu i-a trecut o clipă prin cap  să-şi pună şi el deoparte ceva parale. Tot graţie documentelor tipărite  după 1989, ştim acum ce s-a ales din banii strânşi cu grijă de Mareşal  şi puşi în banca din Elveţia pentru ca elita românească, plecată din  ţară după venirea ruşilor, să poată exista şi activa.
  Doi şmecheri, aparţinând grupului de la Ministerul Afacerilor Străine, poreclit de unii grupul „băieţilor de bine” şi de alţii (Pamfil Şeicaru, de exemplu) grupul „Putregaiului de la Externe”,  implicaţi în Lovitura de stat de la 23 august 1944, au pus mâna pe o  parte din aceşti bani (6 milioane de franci elveţieni), care aparţineau  poporului român, şi i-au tocat până la ultimul bănuţ în interes  personal.
  A existat şi un cont al lui Nicolae Ceauşescu? Dacă da, ce s-a ales de  el? Documente care să ne răspundă precis la aceste întrebări nu au  apărut după decembrie 1989 şi nu credem că or să apară. Din ceea ce ştim  şi, mai ales, din ceea ce intuim, putem răspunde sub forma unei  ipoteze. Un cont Nicolae Ceauşescu în sensul unei sume de bani depuse de  fostul conducător la bănci din străinătate n-a existat. Spre deosebire  de Mareşal, Nicolae Ceauşescu nu se aştepta să fie răsturnat de ruşi,  după cum s-a întâmplat. În aceste condiţii, n-avea cum să ia în calcul  necesitatea unui Fond Naţional, care să asigure elitei româneşti  supravieţuirea în exil. Nu putea fi vorba nici de un cont vizând  propria-i persoană şi propria-i familie. Nicolae Ceauşescu se credea  etern în fruntea României.
  În plus, ca şi Mareşalul, Nicolae Ceauşescu nu se gândea la bunăstarea  propriei persoane. N-a existat un cont Ceauşescu sub o înfăţişare  amintind de Fondul Antonescu. Au existat, în schimb, conturile  Securităţii. Fie ale ofiţerilor sub acoperire, fie ale ofiţerilor care  lucrau în domeniul economic. La o adică, putem compara aceste conturi cu  Fondurile speciale ale Legaţilor din capitalele de ţări neutre din  1943-1944 şi chiar cu Fondul Naţional. Pentru că, indiscutabil, ca şi  banii Fondurilor Speciale, cei din conturile Securităţii aparţineau  poporului român.
  După decembrie 1989, aceşti bani n-au ajuns la Buget, aşa cum s-ar fi  cuvenit, ci în buzunarele celor care vor deveni ulterior  multimiliardarii României. Cum de a fost posibil ca, după decembrie  1989, cei care aveau acces la conturile Securităţii sau care la finele  anului urmau să predea Centrului să nu fie luaţi la întrebări?
  Am răspuns într-un fel acestor întrebări în eseul „De ce strigau securiştii: «Jos Securitatea!»“din volumul De la Dosarele Legiunii la Dosarele Securităţii, publicat de Editura Historia în 2006: „Securitatea  a fost, dacă nu autoarea, atunci măcar complicea loviturii de stat  ascunse în hărmălaia revoltei populare. Multe dintre vârfurile  instituţiei se pricopsiseră binişor. Beneficiau de acareturi, de valută  pusă la saltea. Altele aveau conturi peste hotare, deschise pentru  acţiuni sub acoperire. Căderea comunismului le oferea şansa de a profita  de avere, dar, mai ales de a o folosi la lumina zilei. Aşa se explică,  poate, nebunia lozincii «Jos Securitatea!» din primele zile de după 22  decembrie 1989. Pentru a profita de conturile ştiute doar de superiori,  ofiţerii aveau nevoie de desfiinţarea instituţiei la care lucrau. Dacă  Securitatea ar fi rămas în picioare, trecând, transformată, în Serviciu  Secret al României democratice, mai mult ca sigur că conturile din  străinătate ar fi fost urmărite. În clipa când «hidosul aparat represiv»  s-a pulverizat, atacat de cei care-i doreau moartea, n-a mai fost cine  să se intereseze de urma banilor. Ei au putut fi folosiţi în noua  economie. În plus, scoşi din prim-planul atenţiei, dar absolviţi de  crime, securiştii şi-au putut vedea de afaceri. Nu-i exclus, astfel, ca,  printre cei care demonstrau pe străzile Bucureştiului, strigând «Moarte  securiştilor!» să fi fost şi mulţi securişti. Care-şi frecau mâinile  văzând cum instituţia se prăbuşeşte, cum se duc dracului arhivele, cum  se ard toate dovezile. Un argument în plus că în decembrie 1989  lucrurile au fost mult mai complicate decât cred unii“.
Tradiţia Fondurilor Speciale
Fondul special aflat la dispoziţia lui Mihai Antonescu trimite la un obicei de lungă tradiţie politică autohtonă: Fondurile speciale. Ultimul Decret-Lege  care reglementează folosirea fondurilor speciale în regimul Antonescu e  cel publicat în „Monitorul Oficial” (Partea I) nr. 205 din 2 septembrie  1943, dat la 1 septembrie 1943 de Ion Antonescu, Mareşal al României şi  Conducătorul Statului sub titlul: „Decret-Lege pentru prevederea, gestionarea şi controlul fondurilor pentru acoperirea cheltuielilor speciale“.
Articolul I al Decretului-Lege stabileşte natura şi scopul fondurilor speciale: „Pentru  asigurarea ordinei publice, siguranţei Statului, a satisfacerii  intereselor propagandei şi apărării naţionale şi a relaţiunilor cu  străinătatea, precum şi a cheltuielilor urgente şi subvenţiunilor sau  ajutoarelor speciale sau de interes general, se vor prevedea în bugetele  respective fonduri pentru acoperirea cheltuielilor speciale necesare.  Din aceste fonduri se vor putea efectua de asemenea or ce alte  cheltuieli care le va aprecia Conducătorul Statului, Preşedintele sau  vicepreşedintele Consiliului de Miniştri. Cheltuielile avînd natura sau  scopul arătat, se justifică prin derogare de la legea contabilităţii  publice şi numai în condiţiunile prevăzute de legea de faţă.“
Următorul articol – 2 – se referă la instituţiile autorizate să beneficieze de fonduri speciale: „Asemenea  fonduri se pot prevedea sub formă de articole speciale în bugetele  Preşedinţiei Consiliului de Miniştri, Ministerului Afacerilor Interne,  Ministerului Propagandei Naţionale, Ministerului Apărării Naţionale,  Ministerului Afacerilor Străine, Ministerului Finanţelor, precum şi în  acelea ale Guvernămintelor Basarabiei şi Bucovinei“.
Din cadrul fiecărei instituţii, articolul 4 stipulează persoanele care administrează fondurile speciale: „Administrarea fondurilor pentru acoperirea cheltuielilor speciale se va face de:
a) Ministrul respectiv pentru departamente sau delegaţii săi în limitele ce li se vor fixa prin decizia ministerială;
b) Şeful Serviciului special de informaţii de pe lîngă Preşedinţia Consiliului de Miniştri; 
c) Guvernatorii Provinciilor Basarabia şi Bucovina.“
Se înţelege destul de uşor că fondurile speciale se  referă la sume de bani a căror cheltuire cade exclusiv în prerogativele  unui demnitar. Mult mai important, potrivit articolului 5, sunt situaţii  în care plăţile se pot face fără a fi nevoie de acte justificative: „Administratorii  fondului sau delegaţii lor ordonă plăţile şi aprobă actele  justificative ale cheltuielilor, apreciind personal oportunitatea lor.  În cazul cînd ordonă plăţi care, în interes general, nu pot sau nu  trebuie să fie sprijinite pe acte, ordinul scris al administratorului  fondului, specificînd că plata se va face fără acte, constituie sigurul  act justificativ pentru gestionar“.
Gestionarul fondului e – potrivit articolului – „un funcţionar superior, care să nu aibă alte gestiuni“, şi care „va depune un jurămînt special în faţa administratorului fondului“.
Sumele de bani se depun – în virtutea aceluiaşi articol  – pe numele gestionarului. Fondul special dă demnitarului care dispune  prin lege de un asemenea fond posibilitatea să ordone gestionarului  plata către o terţă persoană fără nici un act, nici măcar unul de  primire a banilor din partea persoanei respective.
Curtea de Conturi, îndreptăţită să controleze gestionarea acestor fonduri, nu-şi poate băga nasul în banii plătiţi fără acte: „Art.  12 – Cheltuielile pentru care administratorii fondurilor nu pot  prezenta acte justificative ale dispoziţiunilor de plată, se vor  considera justificate de către secţiunea respectivă a Înaltei Curţi de  Conturi. În cazul cînd Conducătorul Statului apreciază că aceste  cheltuieli trebuie a fi cercetate, poate să ceară personal  administratorilor fondurilor să le justifice verbal sau în scris“.
Curierii pe post de cărăuşi
Crearea Fondului Naţional şi a Fondurilor speciale de la Legaţiile României din capitalele de ţări neutre (Ankara, Lisabona, Madrid, Berna) presupune deplasări de sume de bani de la Bucureşti şi de la Berna la Bucureşti, prin curieri diplomatici, în formule mai puţin ortodoxe.
Eram însoţit de un tânăr agent al Serviciului Special Român – dar nici el nu ştia ce car în geamantănaşul acela. Şi iată că la graniţa spre Turcia – era seară – ni se spune că trenul nu merge mai departe în acea noapte... Am aflat, ajuns în Turcia, că avusese loc, nu departe, un sabotaj al unui grup de rezistenţi greci. Am stat, aşadar, toată noaptea, noi doi singuri, în sala de aşteptare a gării – eu culcat pe o bancă cu capul pe geamantan şi mâna trecută în mâner. N-am ajuns la Ankara decât a doua zi pe la prânz. Cretzianu îmi spune, arătându-mi un colţ după uşă în birou: «— Lasă geamantanul aici, şi vino la masă, că-i târziu.» Îi răspund: «— Domnule Ministru, nu înainte să-mi fi iscălit de primire!...» Mi-a semnat hârtia întinsă, fără să numere banii, şi m-a luat la masă“.
În Memoriile sale Camil Demetrescu istoriseşte, nu fără umor, o întâmplare iscată de un curier trimis să-i aducă bani lui Mihai Antonescu de la Berna: „Pe alese trebuia să trimit, la Berna, funcţionari care să-i aducă sume de franci elveţieni din fondul de acolo.
O dată am ales aşa de bine pe cineva încât a ieşit un violent schimb de cuvinte între acela şi ministru. Un bun funcţionar, consul general, dl. Alexandru Botez, i-a adus o sumă de 200.000 franci de la Berna. Ică (Mihai Antonescu – n.r.) foarte ocupat, l-a primit amabil, cum era de obicei şi chiar mai amabil, a luat plicul, i-a mulţumit şi, în continuare i-a spus «Acum fiind foarte ocupat, vă voi trimite, dle Botez, mai târziu adeverinţa de primirea sumei». Botez, la rândul lui, l-a rugat să fie totuşi atât de bun şi să i-o dea pe loc. Ică i-a repetat motivarea pentru care nu voia s-o facă, ceva mai iritat. Botez a insistat. Ică s-a înfuriat – se înfuria fără greutate – şi a început să strige: «Ce, domnule, d-ta nu înţelegi că sunt ocupat?!“ Botez a ajuns să strige şi el că fără adeverinţă nu părăseşte biroul. Vociferările, care alarmaseră tot cabinetul alăturat, au luat sfârşit când Botez i-a strigat: «Dle preşedinte, doar dv. sunteţi profesor universitar de drept, şi ştiţi că dacă muriţi între timp, m-aţi nenorocit!» Văzând că nu scapă, Ică i-a dat adeverinţa, iar eu am evitat vreo două zile să-l mai văd ca să nu-mi facă scandal de ce om i-am trimis pe cap!“
Şi exilaţii îl dau în judecată pe Al. Cretzianu
O acţiune de recuperare a banilor a venit şi din partea exilaţilor români. După plecarea din fruntea CNR, Nicolae Rădescu înfiinţează Liga Românilor Liberi. La 5 februarie 1953, Liga îl dă în judecată pe Al. Cretzianu pentru fraudă, solicitând ca acesta să predea banii. Biroul avocaţial din Berna angajat pentru acest proces introduce o cerere prin care solicită Curţii de Apel din Berna „să interzică d-lui Cretzianu de a dispune de fondul în litigiu“.
Potrivit Noteitrimise de Birou pe adresa Ligii, Tribunalul răspunde că „acest fond a fost blocat“. Nici iniţiativa Ligii n-a avut un mai mare succes decât cele ale statului român. Explicaţia acestor eşecuri ne-o oferă chiar Nota CPEx din 31 decembrie 1978: „În urma unor demersuri făcute de către Banca Română de Comerţ Exterior, în cursul anului 1977, Union de Banques Suisses a răspuns, la 15 martie 1977, că fondul, în discuţie, aflat în contul lui Creţianu, a fost plătit de bancă acestuia, încă din anul 1955“.
Într-adevăr, încercările de recuperare a banilor au eşuat, pentru că de fiecare dată lui Al. Cretzianu i-a sărit în ajutor C. Vişoianu. Fostul ministru a susţinut în instanţă că i-a dat banii în virtutea prerogativelor stipulate de Decretul-Lege nr. 576 din noiembrie 1946. La 17 aprilie 1947, C. Vişoianu declară în faţa Curţii de Apel din Berna: „Banii proveneau dintr-un fond special care era la dispoziţia mea. Am dat instrucţiuni generale asupra întrebuinţării fondului în cadrul intereselor naţionale. În scopul de a realiza instrucţiunile, am remis banii domnului Creţianu. Suma provenea din patrimoniul statului român“.
Şi mai departe: „Acesta (Creţianu – n.n.) avea dreptul de a dispune până la ultima centimă, dar avea obligaţia morală de a-mi da socoteală în mod sumar. Eu puteam dispune liber de aceste fonduri, în consecinţă Creţianu are a-mi da socoteală numai mie, chiar după ce nu mai eram în guvern. Toate chestiunile referitoare la fondurile special se tranşează după Decretul-Lege“.
Final cu văduvă
În 1989, sub titlul Cartea Memorandumului, Ion Raţiu publică la Londra documentele întrunirii de la Royal Halloway College, de lângă Londra (31 martie-4 aprilie 1977), având drept temă problemele exilului. Era inevitabil ca discuţiile să nu abordeze şi crunta realitate a prăpădirii Fondului de către Al. Cretzianu.
Epistola Elizei Cretzianu debutează cu o enormitate: „FONDUL NAŢIONAL NU A EXISTAT NICIODATĂ. Fondul în chestiune, de 6 milioane de franci elveţieni, făcea parte dintr-un fond secret al Ministerului de Externe. Dl. Constantin Vişoianu (pe atunci ministru de Externe) l-a pus la dispoziţia soţului meu fără restricţii, spre a fi administrat de acesta, cu angajamentul de a-l folosi exclusiv pentru subvenţionarea Comitetului Naţional Român şi a altor activităţi şi publicaţii (…)“.
Minciuna că Fondul a făcut parte dintr-un fond secret al Ministerului Afacerilor Străine condus de C. Vişoianu a servit şi lui C. Vişoianu şi lui Al. Cretzianu. Inutil să mai precizăm că Fondul e rezultatul unei ample şi unice acţiuni la nivel înalt a Guvernului Antonescu. Primei minciuni îi urmează o doua, la fel de gogonată: „Adevărul este – şi-l pot dovedi – că fondul de 6 milioane de franci pus la dispoziţia lui Alexandru Cretzianu se terminase de mult. Numai graţie bunei administrări a soţului meu s-a putut întreţine fondul din 1945 pînă în 1978, deci 33 de ani, şi aceasta în ciuda crizei financiare. Până în 1974 se cheltuiseră 6.871.034 franci elveţieni, iar până în 1978 încă 149.000 franci elveţieni, ceea ce ne aduce la totalul de 7.020.034 franci elveţieni.“
În fine, pentru a culmina, ilustra văduvă susţine nici mai mult nici mai puţin că Al. Cretzianu a ieşit chiar păgubit din afacere: „Vreau însă să subliniez că, alături de aceste subvenţii făcute diferitelor persoane din Comitet, nu este cuprinsă nici o indemnizaţie datorată administratorului fondului, deşi, în acest caz, el mai avea dreptul la 56.000 franci elveţieni drept plată a salariilor de la Ankara din 1 august 1945 până în martie 1946, pe care Ministerul de Externe nu le-a trimis niciodată“.
Pe astea de unde le-ai "furat" ?
RăspundețiȘtergereCiteste si taci ...!!!!
ȘtergereCezar ii ocupat ..cu moldoveanca !! Ia uitati ce serenade ii trage ..pe la geam!!
Ștergere1.
CEZARMar 20, 2012 10:13 AM
Hai, hai,cu trastioara,/ Pana-n deal la Marioara !
Cvis ,cu masina la sosea...!!
Ştergere
2.
CEZARMar 21, 2012 10:44 AM
PS
....baga , baga , ..baga a intaia !!!
Ştergere
3.
CEZARMar 22, 2012 08:57 AM
Calc-o tare la podea / Ai prins suta / Baga a treia ....
Ştergere
4.
CEZARMar 22, 2012 09:36 AM
Ia cu suta in viraj!!
Trage frana si da-i ..gaz.
Intra-ntromba in bulevard !!
Daca-i rosu semaforul,
Nu-i nimic , inchide ochii .
Baga-n motor piciorul......
Ştergere
5.
CEZARMar 23, 2012 03:57 AM
Ma oftici!!
Ştergere
6.
CEZARMar 23, 2012 01:50 PM
Tu nu mai spui un cuvat? Care-i problema?
Ştergere
Răspundeţi
Adăugaţi un comentariu
Hi there, the whole thing is going sound here and ofcourse every one is sharing
RăspundețiȘtergerefacts, that's in fact excellent, keep up writing.
My site ... CrystaUSouser